lördag 2 mars 2013

kasset-kakor


Min fina duktiga kille släppte i veckan en kassett ihop med en annan kille och hade då en release-grej på Makeriet i Malmö.
Jag bakade kakor till eventet och fick önskemål om en liten hård chokladkaka. Men att bara göra en chokladkaka vore ju inte så kul, så jag gjorde små kassettband. Och klistrade ihop de två och två med nutella emellan. 


Jag använde Annes recept på vaniljkakor men bytte ut lite av vetemjölet mot kakao och hällde ner extra svart pastafärg så kakorna blev svarta. Jag skulle dock inte rekommendera något att göra som jag gjorde för det var ett rent helvete att kavla ut kakorna, degen smulade galet mycket och kakorna sprack hela tiden. Det slutade med att jag slängde halva degen. 

Ett tips när du ska färga en deg som denna, blanda ner färgen när du vispar smöret och inte sist. För det första ska man undvika knåda degen och för det andra är det svårt att få färgen jämt då. Jag var lite förvirrad och gjorde alltså inte det. Mycket dumt. 

Oavsett så blev det rätt snygga kakor, jag kavlade ut degen och använde en linjal och en vass kniv för att skära ut kassetterna. Jag gjorde sedan en royal icing på 1 äggvita, 1 tsk citronsaft och ca 300 gram florsocker. Man får känna på konsistensen och häll i florsocker därefter. Tänk att det ska gå att göra linjer med glasyren utan att den flyter ut. 




2 kommentarer:

  1. Cerakote Titanium - Stainless Steel - TITanium Arts
    Cerakote titanium frames Titanium is ceramic or titanium flat iron a stainless steel plate and has a 2014 ford focus titanium hatchback stainless steel titanium price per ounce handle for excellent grip, titanium guitar chords and excellent grip. The Cerakote is crafted with an

    SvaraRadera