torsdag 25 april 2013

Baked Alaska



För några helger sedan  hade jag och en massa andra människor överraskningsfest för en himla fin tjej jag känner. Hon är liksom en sån person som får mig må så himla bra och då ville jag göra något till henne för att visa det. Och hur visar man det bättre än med tårta?

För en evighet sen frågade en annan vän mig om inte jag skulle testa göra baked alaska (aka glace au four) någon gång och har hela tiden haft det i bakhuvudet. När jag nu fick reda på att födelsedagsbarnet föredrog glass framför tårta så visste jag direkt vad jag skulle göra.

Baked Alaska
1 sockerkaksbottnen, ca 2,5 cm tjock

1 L Chokladglass
200 g mörk choklad
1,5 L Vaniljglass
1 pkt hallon (den "vanliga" storleken)

3 äggvitor
175 gram strösocker

Låt glassen stå framme tills den blir mjuk. Den ska gå att vispa men inte vara rinnande. Under tiden glassen tinar, ta fram en stor skål och täck insidan med plastfolie. Detta är för att din glasstårta ska bli lättare att ta ut. Smält sedan chokladen över att vattenbad och låt den svalna till rumstemperatur.
När glassen är mjuk, börja med att vispa hälften av vaniljglassen med hallonen. Lägg sedan ner glassen i den plastade skålen. Detta kommer alltså hamna överst på tårtan. Vispa sedan upp vaniljglassen och täck hallonglassen med den. Sätt in i frysen.
Vispa chokladglassen smidig och häl försiktigt ner chokladen. Detta ska bli typ som ett chokladkross i glassen. Ta ut bunken ur frysen och  häll på chokladglassen. Se till att det är en jämn yta. Tryck sist lätt på sockerkaksbottnen. Jag köpte färdiga chokladbottnar och använde 1 del + lite extra för att se till att allt blev täckt. Ställ in i frysen igen och låt stå i frysen i minst 5 timmar. 
Gör sedan marängen. Vispa äggvitor till ett hårt skum. Vispa sedan ner sockret och vispa upp till en hård glansig maräng. Jag måste bara säga att på den här överraskningsfesten jag var på fanns ingen elvisp så jag + 3-4 hjältar vispade marängen för hand. puh!
Ta sedan ut din glasstårta och ta ur själva glassen ur skålen. Det ska vara som en halv boll, där sockerkakan är bottnen. Täck hela med maräng och bränn av med en brännare eller i ugnen. Gör du det i ugnen tänk på att ha hög temperatur, 250 minst, och vakta tårtan hela tiden så marängen inte bränns. Det går supersnabbt. 
Jag skickade in min snabbt i frysen efter den varit i ugnen och lät den stå där 1 timme ca innan vi åt den. Marängen klarade sig fint.  Allt var svingott.

2 kommentarer:

  1. Glace au four (eller glassofån som trollen säger) är helt underbart gott! Din variant här, med olika glassar under skalet, verkar mycket smarrig. Kanske ska försöka göra nåt sånt framöver, tanken har funnits ett tag nu. Rabarberglass under skalet kanske...
    /Trollmamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det faktisk väldigt gott! Det är väldigt okomplicerat att gör det också, det enda man behöver är tid. Rabarberglass låter finfint det

      Radera