tisdag 30 april 2013

Elsa-tårta!


I fredags fyllde min älskade vän och extrasyster Elsa år och hon fick då såklart en tårta.
Jag gjorde en 55%ig chokladmousse, en vit chokladmousse och ett lager med halloncurd-isch. Pga tidsbrist använde jag köpta chokladbottnar och det funkade ju fint det med, även om jag föredrar att göra dom själv. 


Chokladmousse
125 gram Choklad
50 g äggula
50 g strösocker
75 g Mjölk
250 g vispgrädde
 
Smält chokladen på svag värme. Chokladen ska max bli 50 grader. Vispa sedan äggulor och 2/3 av sockret. Värm samtidigt mjölken och resten av sockret. När mjölken är varm, vispa ner det i äggulefluffet. Värm på plattan under omrörning tills du får en krämig blandning. Vänd ner i chokladen. Vispa grädden tills den är "lättvispad" och vänd sedan ner i resten av smeten. Låt stelna i kylen i 8 timmar. Jag gillar att låta moussen stelna i tårtan så jag la en bottnen i en tårtring (springform går med bra) och hällde sedan på moussen och la sedan på nästa bottnen, plasta och lät det hela vila över natten i kylskåpet.

Fusk-halloncurd
Ta en burk lemon curd och vispa ner 400 gram hallon. Bred ut på ett lager i tårtan. Lägg sedan på en tårtbottnen till.

Vit chokladmousse
200 gram vit choklad
1 äggula
3 dl vispgrädde

Smält chokladen på låg värme, den bränns väldigt lätt så smält långsamt. Låt sedan svalna lite. Vispa upp äggvitan och rör ner den i chokladen. Det ska bli en hård röra. Vispa grädden löst. vispa ner 1/4 föst i chokladen tills det är väl blanda. Vänd sedan ner resten av grädden. Häll på moussen på tårtan (som redan består av bottnen-chokladmousse-bottnen-halloncurd-bottnen) och lägg på den sista bottnen. Låt vila i kylen minst två timmar.

Jag dekorerade min sedan med sugarpaste som jag färgade mintgrön. Jag målade på gulddekorationer med ätbar guldfärg och pyntade med pärlor i sp.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar