söndag 27 februari 2011

Ett besök hos översten

Idag slog jag och min käraste på stort och åt brunch på Malmös högst belägna restaurang, Översten. För er som inte känner till Malmö ligger denna restuarang på 26e vångingen i det fantastiska blåa skyskrapan Kronprinsen. Kronprinsen färdigställdes 1964 och är Sveriges 5e högsta byggnad. Översten är lite som en resa tillbaka i tiden. Jag kan kan tänka mig att det var jätteflott typ 1992 men nu är det mest roligt att titta på. Det är inte så att det har förfallit, stället har bara stannat i tiden. Självklart är ni ju nyfikna på vad dessertbordet hade att erbjuda. Vad åt man för sött 1992?

























På vägen upp lockas man av de här skyltarna. 



Croissanter fanns det men, de var fyllda med något mandelmassagegg så de la vi åt sidan.

Obehagligt runda (fabriksproducerade?) kanelbullar fanns det gott om

 Den berömda chokladfontänen. Betydligt mindre än väntat, men god choklad som man kan doppa marshmallows och frukt i.

Man kan dessutom grädda sina egna våfflor.

Ett extra plus var att det fanns spättekaka. Dock var det ett litet minus att spättekakan smakade som en dålig maräng med mjölig eftersmak.

 Chokladdoppad mashmallow och melon

Efter vi varit där drygt en timme dukades det oväntat upp pannacotta, varpå jag genast sprang och hämtade en. Så här i efterhand kan jag kanske känna att det var onödigt. 
Fast hallonen ovanpå var himla goda.

Jag tycker inredningen är värt ett besök i sig. Förutom 1000 små flaggor som står upp ställda på bardisken, diverse champangeflaskor som står i blåa plastkylare finns det också den här märkliga dekorationen. En gigantisk skål med tomma O.P-flaskor. 

Alltså, gottebordet på Översten kanske inte är det bästa ni kommer smaka, men brunchen i sig är väl värt ett besök. Satsa på våfflorna är mitt tips. Men undvik då den hårdvispade grädden.

1 kommentar:

  1. Sköna bilder! Just den där chokladfontänen har jag också och det är ruskigt gott att doppa frukt! :)

    SvaraRadera