måndag 3 september 2012

Öl för gravida

 

När en vän till mig som är gravid var på besök visste jag direkt att jag ville baka något med alkohol i. Det är (enligt mig) en ganska trist sak att man inte får dricka alkohol när man är gravid. Alltså självklart ska man inte det men man kan ändå förstå att man saknar smakerna. Så för att denna kvinnan ändå skulle få uppleva den goda ölsmaken bakade jag en öl- och chokladpaj. Men inte vilken öl-chokladpaj som helst. Utan denna hade en salta pinnar-bottnen, öl- och chokladkrämsfyllning och toppades med en öl-marshmellow-maräng. En perfekt balans mellan salt och sött.

Receptet bli två pajer

Pretzel/salta pinnar bottnen: 
3 cup krossade salta pinnar
140 gram smält smör
1/4 cup plus 2 msk farinsocker 

Värm ugnen till 175 garder.
Blanda samman allt i en skål.
Dela upp i två 20 cm formar. Baka i ugnen i 10 minuter. Låt svalna helt innan du läger på fyllningen.



Stout/Choklad-fyllning:
8 stora äggulor (spara vitorna till marängen)
1 cup socker
1 flaska 0,5 L porter eller stout. (Jag använde St Peter cream stout)
2 1/4 cup vispgrädde
200 gram mörk choklad, grovt hackad
1/4 cup majsstärkelse

Vispa samman ägg och socker.
Häll 1 cup öl i en 3 L gryta (spara resten till marängen!). Tillsätt grädde och värm tills precis innan det kokar. Ta av från värmen och häll ner chokladen. Vispa lätt tills chokladen smält. Vispa ner äggen i en tunn stråle ner i chokladblandningen. Vispa ner majsstärkelsen och sätt tillbaka grytan på plattan. Värm över medelvärme tills smeten tjocknar. 
Dela upp smeten i de två pajformarna och släta till ytan men en slickepott. Sätt in i kylen medans du förbereder marängen.

Öl-marshmallow topping:
Häll ölet som är kvar i en gryta och koka till det är reducerat till 3 msk. 

2 cups socker
4 äggvitor
1/4 cup plus 2 msk vatten
1/4 tsk salt
20 stycken stora marshmellows, klippta till halvor..
3 msk ölreduktion (från ovan)

Vispa samman socker, äggvitor, salt och vatten o en stor värmetålig skål. Sätt skålen över ett vattenbad.  Vispa konstant med elvisp tills lösningen når 45 grader. Ta av skålen från vattenbadet och rör ner marshmellowbitarna. Låt det stå och dra i 3-5 minuter så bitarna hinner mjukna.  Sätt sedan tillbaka skålen över vattenbadet och tilstt ölreduktionen till smeten. Vispa i 5-7 minuter tills tills marshmellowbitarna helt lösts upp och smeten tjocknat. Ta bort skålen från värmen och vispa ytterligare några minuter. 
Sprid sedan ut ett tjockt lager ölmarshmellowmaräng på båda pajerna. 
Nu har du två val, antingen använder du en brännare och bränner smidigt av marängen. Eller så gör du som jag och gör det i ugnen. Sätt ugenen då på 250 grader och sätt in pajerna högt upp. Sitt sen och vakta pajerna tills de blivit gyllenbruna på toppen och ta då direkt ut pajerna. Gör inte som jag och ställ dig och diska, båda mina pajer fattade eld. Som tur var blir det ganska mycket ölmarshmellowmaräng. 
Låt sedan pajerna svalna någon minut. Plasta de sedan och låt de vila i kylskåpet 3-4 timmar innan servering (pajen håller klarar sig bra i kylen några dagar). Använd sedan en varm kniv för att enkelt skära genom den kladdiga marängen.

Den andra pajen tog jag med till en picknick i parken och det är där bilderna är ifrån- därav papptallrikarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar