fredag 8 februari 2013

Öh.. creme brulee.. igen.


Nu kanske det inte är jättemycket variation här på bloggen men är man konstant sugen på creme brulee så är man...
Eftersom jag förfinat lakritsreceptet tänkte jag dela med mig av det hör. Det är inte speciellt svårt, utan jag använde Leilas recept på creme brulee och tillsatte lakritspulver. Den här mängden ger precis rätt smak av lakrits utan att den tar över. Dessutom är det löjligt enkelt att göra.

Lakritsbrulee (6 port)
5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
5 st äggulor
1 dl strösocker
1 st vaniljstång, färsk
1 msk lakritspulver

Vispa samman äggulor, grädde och mjölk. Skåra vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda samman de med strösocker och lakritspulver och häll ner i bunken med resten av smeten. Vispa lätt samman till en jämn smet. Häll upp i 6 små formar. Jag har ingen varmluftsugn så jag gräddar mina i vattenbad på 100 grader. Hade varmluft behövs inte vattenbadet. Grädda i ca 2 timmar, tills mitten av bruleen är ganska fast. Låt sedan vila först i rumstemperatur och sen i kylen i minst 2-3 timmar. man vill att bruleen ska "sätta sig". 

Strö sedan ett tunt lager strösocker/farinsocker över och bränn av med brännare så sockret smälter. 
Servera med hallon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar