söndag 29 augusti 2010

Whoopie not


Efter att ha läst en hel del om de populära Whoopie pies (i USA) var jag tvungen att  provbaka de omtalade kakorna. För de som inte vet, är Whoopie pie två mjuka kakor som man lägger ihop med klet i mitten. De kallas även för BFO, Big Fat Oreos. Detta kan man verkligen förstå eftersom fyllningen man gör smakar väldigt likt oreofyllningen, eller lik ganska många typiska "kex"-fyllningar faktiskt. Inte riktigt något som faller mig i smaken.


Istället för smör görs kakorna och fyllningen på ett fett som endast säljs i amerikanska butiker. Fettet är något läskigt vegetabiliskt fett som är vitt och fast i rumstemperatur. Det är gjort på bl.a. olja från sojabönor så jag antar att det inte kan vara så farligt.


Jag har kanske en bad bake day för blev inte så nöjd med kakan. För det första reste sig inte kakorna som de skulle och blev alltså plattare än vad jag tänkt mig. Det kan bero på att jag översatt receptet fel, eller något annat. Sedan är det nog också så att whoopie pies är fina, roliga men inte min cup of tea. Tycker helt inte om smaken av fyllningen. Eftersom jag köpte en gigantisk burk av det vegetabiliska fettet "crisco" är det dock inte färdigbakat för mig. Jag får helt enkelt försöka igen tills det blir bättre. Kanske prova någon annan mindre traditionell fyllning. Mocha eller hallon kanske? Tills dess får ni nöja er med bilder från dagen bakning.




5 kommentarer:

  1. Hej Ida,

    Du verkar ha koll pa det här med amerikanska bakverk! Har du nagot tips pa vad jag ska valja att ata pa mina fikapauser nar jag aker till NY om ett par veckor?

    /Marja

    SvaraRadera
  2. (Marja som i Sandras Marja?)
    Åh, hade jag åkt till USA hade jag testat deras cheesecake, brownies, och alla sorter cookies!

    SvaraRadera
  3. ja, sandras marja!! tack för tipsen! ska bli så gott.

    SvaraRadera
  4. hejsan!
    Jag skulle vilja veta var någonstans du köpte burken med crisco.. Jag har letat överallt, men hittar det ingenstans :/

    MVH
    Lizette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den på den amerikanska butik vid kanalen i Malmö men jag har också sett crisco på ICA i västra hamnen.

      Radera