fredag 15 april 2011

Top chef just desserts


Här kommer något så vanligt som en chocolate chip cookie. 
Den är ju faktiskt inte vanlig utan anledning, det är ju för den är fantastiskt god. Efter att ha följt Top chef-just desserts ville jag gärna testa baka något av alla bakverk de gör i serien. Som tur är finns alla recept på seriens hemsida så man kan sno de rätt av. Jag tänkte böja med att fega och testa Eric Wolitzkys recept för chocolate chip cookies (som han fick massa beröm för i serien). 
I vanliga fall när jag testar ett recept för första gången så gör jag alltid bara 1/3 eller 1/2 receptet ifall det inte blir bra. Idag så skippade jag det och tänkte att med chocolate chip cookies kan det ju inte bli så mycket fel. Problemet var bara att satsen var ganska stor. eller väldigt stor. 600 gram choklad stor. NOM!
340 gram smör, osaltat
200 grams strösocker
400 grams farinsocker
600 gram vetemjöl
1 msk bikarbonat
1 tsk salt
2 ägg
2 äggulor
600 gram hackad choklad

Smält smör och låt svalna lite
Rör samman sockrerna och smör
Rör samman de torra ingredienserna
Blanda långsamt ner äggen i sockersmeten.
Tillsätt mjölet och blanda völ. Blanda sist i chokladen
Baka på 160 grader i 14 minuter eller tills de är gyllenbruna

Smeten är minst lika god som kakorna och funkar fint till ett glas mjölk den med. Det beror bara på hur länge du klarar vänta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar