tisdag 4 oktober 2011

Stick to what you know


Idag har det varit kanelbullens dag och alla har bakat kanelbullar som galningar. Men sanningen är den att jag aldrig lyckats speciellt bra med vetedegar och har inget större intresse av att göra det heller. Nybakta kanelbullar kan visst vara gott men är det inte lite tråkigt? lite lite tråkigt...?
Så eftersom jag ändå ville hylla denna bakverks-dag bestämde jag mig för att skapa något jag är bra på; cakepops! Det var ett tag sen jag gjorde några här i bloggen nu, så vad kan passa bättre? Här är mina fenomenala kanelbulle-cakepops (eller som man också kan säga; chokladklubbor med kardemummasmörkräm, chokladtäcke och kanelsockerströssel)!


Först, hitta en bunke längst in i frysen fylld med brownierester från något annat bakprojekt. Eller baka nya brownies. Eller köp brownies på mataffärn. Mixa kakorna till smulor och blanda smulorna med dulce de leche tills en halvkletig konsistens uppnås. Det ska gå att forma degen. 


Forma degen till cirklar med hjälp av stansar och tryck ut ett hål i mitten som på bilden. Stick in i pinne i varje. Låt pinnen gå hela vägen igenom hålet och upp i "taket" på andra sidan, annars kommer kakan inte stanna på pinnen. 
Fyll hålen i varje kaka med smörkräm som är smaksatt med vanilj och kardemumma. (Mumma!)



Låt vila i frysen i 30 minuter
Blanda samman 4msk strösocker och 1 msk kanel.


Smält choklad (kakaohalt efter preferens, min hade 44%) och lite utav en vit choklad. I två olika bunkar alltså. 
Doppa kak-klubborna i chokladen. När chokladen ännu inte hunnit stelna, gör en snurra av vit choklad på sidorna av varje och strössla på kanelsockret. Låt stelna i kylen och njut sedan av en alldeles speciell kanelbulle.

Eftersom det var sista dagen Solveig bodde hos oss fick katterna ha kattfest och slicka i sig smörkrämen från fotoexet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar