tisdag 11 december 2012

Magiska chokladgrodor


De här magiska chokladgrodorna fick en vän (HEJ PAULINA) av mig i födelsedagspresent igår. Både för hon, liksom jag, tycker extra mycket om Harry Potter och dessutom så tycker hon om peanut butter cups lite extra. Grodorna är fyllda med hemmagjort jordnötssmör och jordgubbssylt. nomnomnom. (ursäkta de dåliga bilderna, de är från telefonen)
Hemmagjort jordnötssmör blir lite torrare än det köpta. Alltså det är ju flytande men man blir så himla torr i munnen efteråt. Därför är det bra att ha sylt till. Av samma anledning använde jag mig av 40% mjölkchoklad till grodorna. Formen till grodorna köpte jag på ebay.
  


Jordnötssmör
250 g (eller hur mycket du vill) jordnötter, rostade eller naturella.
ev lite olja, lite salt och lite socker

Använder du naturella nötter behöver du först rosta nötterna i ungen tills de får lite färg (5-7 min på 225 grader). Var försiktig så att du inte bränner nötterna. Det sker snabbare än man tror. 
Häll sedan jordnötterna i mixer och mixa! mixa! mixa!. Först blir det smuligt och så tror man att nä nu händer det inte mer. Fortsätt mixa. Sen händer det något och Vips! så har du eget jordnötssmör. Vill man kan man hjälpa det lite på traven med några matskedar matolja. Ju mer du mixar, desto lösare blir det. Använder man egenrostade naturella nötter kan det vara gott att smaka av med lite socker och salt. Använder man rostade saltade räcker det oftast att bara mixa. Superenkelt, eller hur?

För att göra grodorna penslar man sin grodform med choklad i tre omgångar. Håll upp formen mot en lampa för att se var chokladen behövs fyllas i extra sista gången. Fyll sen upp med sylt och jordnöttssmör. Tänk en liten sträng sylt i ryggen och sen jordnötssmör men inte hela vägen upp. Fyll sedan upp sista biten med choklad och låt stelna. Och ja grodorna är magiska för det är så magiskt goda! Doh...
Vill man göra veganska använder man bara en mjölkfri choklad. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar