onsdag 27 juli 2011

"Alfajores"


Här kommer kakorna som jag använde min dulce de leche till. Det är en sydamerikansk (fast egentligen ursprungligen arabisk i en annan version) kaka vid namn Alfajores. Fast jag vet inte om det är den rätta versionen av Alfajores för receptet är ursprugligen från Martha Stewart, som har fått det av en snubbe vid namn Matt Armendariz. Jag i min tur ändrade receptet så det passade mitt skafferi och min smak. 
Varsågoda; "Alfajores":

3 cup vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1/3 cup färskpressad blodgrape-jos
3/4 cup mjölk
170 gram smör
1,25 cup strösocker
1 tsk vaniljpulver
1 burk dulce de leche
Kokosflingor ca 1-2 dl

Vispa samman smör och socker tills det är vitt och fluffigt. Vispa sedan långsamt ner ett ägg i taget och sedan ner med vaniljpulvret. Blanda mjöl och bakpulver i en egen skål, vispa sedan ner det i smörblandningen tills det är en fast smet. Vispa sedan ner blodgrapejosen och mjölken. Vispa samman till en jämn smet. 


Det finns sedan två alternativ för att få ut kakorna på bakplåtspappret. Antingen klickar du ut smeten med matskedar eller så spritsar du med en stor rund tyll. eftersom jag älskar att spritsa och det blir mycket finare och jämnare runda kakor när man spritsar använde jag mig av min bästa vän, spritspåsen. 
Kakorna gräddas på 175 grader i 5 minuter, vänd sedan plåten och grädda 5 minuter till. De ska vara gyllenbruna på kanterna när de är färdiga. När de sedan svalnat helt, sätt ihop dem två och två med dulce de leche emellan. Rulla sidorna sedan i kokos så att kokosen fastnar i dulce de lechen. Om du vill, pudra florsocker på toppen innan servering.





De är lika goda samma dag som dagen efter bara de har stått plastade. Betyget från provsmakarna blev en stor tumme upp!
Buen provecho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar