lördag 30 juli 2011

Key lime pie med passionsfruktsmaräng


Åter igen bakar jag key lime pie. Denna gången utan kokosmjölk och med massa massa lime. Resultatet blir därefter. Magnifikt alltså. Istället för att servera den med grädde som jag gjort innan använde jag äggvitorna jag fick över från pajen till att göra en passionsfruksmaräng. Syrligt med syrligt, passar mig alldeles utmärkt. Receptet till pajen hittar du här.

Passionfruktsmaräng (till två pajer)
150 gram äggvitor
3 passionsfrukter
300 gram strösocker




Vispa äggvitor tills hårda toppar bildas, häll då i sockret, lite i taget, och vispa en stund till. Skrapa ur passionsfrukterna och vispa ner innehållet i marängen. Vispa tills det är en hård maräng och går att vända upp och ner utan att marängen trillar ut. Spritsa (eller smeta) ut över din limepaj. Grädda högt upp i ugnen på 325 grader i 3-5 min tills marängen får gyllene toppar.


Om pajen inte serveras direkt ska den förvaras i rumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar