måndag 1 augusti 2011

Jordgubbstarteletter


Strålande goda och tjusiga jordgubbstarteletter som jag bakade i helgen. En egen individuell tårta till varje gäst.
Tartaletterna består av pate sucree som jag gräddat i en muffinsplåt. Formarna fylldes sedan med creme patisserie, färska jordgubbar och nappage på toppen. För de som är mer vana vid det svenska språket är det alltså mördegs formar fyllda med vaniljkräm, färska jordgubbar och det hela täcks med en gelé som man smaksätter med vanilj, citron och lime, fast på Franskt vis.


För att göra nappage kokar man upp lika delar vatten och syltsocker tillsammans med de kryddor man vill använda. Godast till jordgubbastarteletter tycker jag det är att till 300 gram vatten och 300 gram syltsocker stoppa ner 1 vaniljstång, zest 1 lime och 7 svartpepparkorn. Det räcker att man kokar upp det så sockret löser sig och sen ta av grytan från plattan. Grunden till nappagereceptet har jag fått från Sebastien.

3 kommentarer:

  1. Gudomligt gott. Kul att du fortsätter baka från kursen, den var riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. De ser helt fantastiskt goda ut! Riktiga sommarbakelser! Och de små godingarna som du använde dulce de leche till såg inte helt fel ut heller. Var får du alla idéer ifrån? Jag blir alltid så inspirerad när jag går in här :)

    SvaraRadera
  3. Jag får de flesta idéer från människor runt omkring mig skulle jag nog säga. Till exempel ville jag baka alfajores efter ha jobbat ihop med en kvinna från Bolivia i sommar. Så fort jag får reda på att någon föredrar en viss smak vill jag alltid hitta ett bakverk som passar det. Och kul att du gillar bloggen!

    SvaraRadera