tisdag 7 december 2010

Dolci calabresi - il torrone

Julgodis har vi ju inte bara i Sverige och i helgen blev jag tipsad om ett Italienskt julgodis, torrone. Torrone är nougat som baseras på socker, honung och äggvita. Sen stoppar man i mandlar eller valfria nötter. Eller kryddor lite som man vill. Jag valde att göra en klassisk utan extra tillsatser och med skållade mandlar i. receptet hittade jag hos gamla pålitliga Martha.
  • 3 Stora äggvitor
  • 1 cup (2,4 dl) honung
  • 3 cups (7,2 dl) Strösocker
  • 1/2 cup (1,2 dl) florsocker
  • 2 cups (4,8 dl) mandel/nötter (pistasch eller valnötter är vanligast)
    I en gryta, rör ihop honung och socker. Sätt plattan på mediumvärme och värm tills det börjar sjuda. Sätt dit en godistermometer och fortsätt ha den på plattan. Rör då och då.  

     

    Under tiden, vispa äggvitorna tills styva toppar bildas. Lägg då i florsockret och vispa samman med äggvitorna. När temperaturen visar 157 grader ta bort honungsblandningen från plattan. Temperaturen kommer förmodligen öka lite då. 
     
     
    Rör runt tills lösningen sjunker till 148 grader. Undertiden som du vispar marängen häll långsamt ner honungsblandningen. Volymen av äggvitorna kommer dubblas, men det lägger sig sedan igen. Fortsätt vispa blandningen tills den tjocknar och svalnar något. När smeten börjar fastna på visparna, sluta vispa och vänd ner nötterna/mandlarna.
    Häll smeten i en form som är 9X13 tum och smord med olja. Sen såg jag i en instruktionsvideo på italienska att man skulle trycka med en citron ovanpå. Eftersom jag ändå hade en citron hemma körde jag på. Vet dock inte om det gör någon skillnad. 
     
     
    Sen är det bara att låta svalna och skär den i bitar när den fortfarande är lite varm.
    Går att förvara upp till 2 veckor i kylen. 
     
     
        Smaken är väldigt söt och honungig och jag tror jag skulle kunna väljae n bättre honung till nästa gång, men konsistensen är som ett moln. Min stelande aldrig till en hård nougat men det gjorde inte så mycket.
        Någon annan som gjort torrone och vill dela med sig om tips inför nästa bak?

        Inga kommentarer:

        Skicka en kommentar