torsdag 2 december 2010

Julgodis #5 mintkyssar

När man tröttnar på allt gräddigt godis kan man ta sig en fräsch mintkyss istället och få bra andedräkt på köpet!



Mintkyssar

3 dl florsocker
1,5 msk glukos
0,75 dl vatten
0,5 tsk ättiksprit
9 droppar pepparmintsolja
75 gram mörk choklad

1. Blanda florsocker, glykos, vatten och ättiksprit i en tjockbottnad kastrull. Koka i ungefär 10 minuter till 115 grader. Använd en termometer eller gör ett trådprov: Blöt fingrarna i vatten, sätt en droppe sockerlag emellan och se om den trådar sig när du för isär fingrarna.
2. Häll smeten i en oljad skål och låt svalna 15 minuter. Tillsätt pepparmintsolja och arbeta massan tills den vitnar. Klicka upp den på bakplåtspapper i femkronorsstora rundlar. Värm den då och då i mikron eller i vattenbad.
3. Smält choklad och lägg i mitten av varje rundel med hjälp av två teskedar.
4. Förvara pastillerna i en burk med smörpapper mellan varje lager.



Jag hade ett litet helvete med att göra mina mintkyssar. När jag rörde runt i den färdiga massan för att få den att vitna stelnade den på 2 sekunder. Jag fick då smälta massan igen över ett vattenbad, men antingen var det fel på mitt tålamod eller på smeten. Mintkyssarna som producerades i den här lägenheten såg mer ut som de gjorts på ett dagis. Fula som stryk men fräscha som tusan.







3 kommentarer:

  1. Har ännu inte lyckats med mintkysssar men skall göre att nytt försök i år för det är ju så gott

    SvaraRadera
  2. Jag tycker de såg ganska trevliga ut!

    SvaraRadera
  3. JAG ÄLSKAR MINTKYSSAR

    SvaraRadera