måndag 20 december 2010

Mera fudge

Nu är det snart jul och jag julmyser hemma hos mina föräldrar. Förutom att åka pulka och pulsa i snön har jag också hunnit med att fixa en chokladfudge. Detta är samma recept som lakritsfudgen jag gjorde tidigare fast utan lakrits och med mörk choklad istället för vit.








Chokladfudge
1 tsk  vaniljsocker
3 dl  vispgrädde
3 dl 
1 dl 
50 gram 
2 msk 
100 gram mörk choklad, grovt hackad
 
Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och sätt i en termometer. Låt koka på svag värme tills temperaturen är 120°. Det tar ca 30 minuter.
Har man ingen termometer kan man göra kulprovet genom att droppa lite smet i kallt vatten. Om det går att ta upp droppen och rulla den till en kula mellan fingrarna är fudgen tillräckligt kokt. Är den fortfarande för lös måste den koka längre.

När smeten är uppe i 120° rör man ner smör och glykos. Koka i ytterligare 1 minut.
Ta av från värmen och lägg i chokladen. Rör så att den smälter. Häll sedan ner vaniljsockret. Rör om och häll upp i en form (20x30 cm). Gärna med smörpapper i botten. Ställ den att kallna och stelna.

Skär ut bitar när fudgen är helt stelnad. Förvara svalt.

5 kommentarer:

  1. Hej, min fudge får en temperatur på cirka 140 grader. Temperaturen blir högre än 120 grader när jag kokar upp och när jag sen småkokar den stiger den ännu mer. Är tanken att man ska låta svalna efter uppkoket? Tack för svar!

    SvaraRadera
  2. Oj, det vet jag inte varför det blir så. Har aldrig märkt det själv. Är du säker på att din termometer mäter rätt? Testa koka upp vatten och se så den visar 100 grader när vattnet kokar. Om tempen stämmer skulle jag nog ignorera temperaturen och testa med kulprovet för att avgöra när fudgen är klar! Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej Ida, jag har ett baktips/önskemål om du mot förmodan skulle tröttna på de allra sötsliskigaste sakerna under julen. Finska julstjärnor med smördeg och plommonsylt. Mmmm. /marja

    SvaraRadera
  4. Googlade finska julstjärnor och de ser megafina ut. De kommer absolut att bakas! Just nu befinner ju sig familjen Uddbäck i Idre men ska se vad vi kan ordna fram! Tack för tipset! och God jul

    SvaraRadera