söndag 9 januari 2011

FRESH!

Här kommer en vit choklad-mousse som kommer BLOW YOUR MIND! Så god var den. Och superenkel. Testa. På riktigt, gör det!

Receptet är till ca 6 portioner.
250 gram vit choklad
1 äggvita
1 cup (2,4 dl) vispgräde
1/4 tsk pepparminstolja.

Smält vit choklad i ett vattenbad. Se till att välja en choklad av god kvalitet. Låt sedan chokladen svalna lite. Vispa vispgrädde ihop med äggvita och pepparmintsolja. Vispa tills mjuka toppar bildas, den ska inte vara för hård. Klicka ner en klick av grädden i chokladen och vänd runt till det är blandas. Gör om det tills du blandat ner ungefär 1/4 av grädden ner i chokladen. Blanda sedan ner chokladgrädden ner i resten av grädden. Vänd runt tills allt är väl blandat. Fyll upp serveringsglas och låt vila i kylen någon timme före servering.
Jag var lite halvskeptisk inför smak-kombon mint och vit choklad men hallelulja vad gott det var. Man ville bara ha mer och mer och mer. Nam!

2 kommentarer:

  1. Det lät gott! Får jag fråga hur konsistensen blir på den? Jag har provat göra en mousse innan på vit choklad men den blev för ja, krämliknande. Jag vill ha min mousse fluffig och god. :-) Kram från mig

    SvaraRadera
  2. Den blir faktiskt ganska bra, mer fluffig än krämig. Jag tro det hänger på att använda "riktigt" vit choklad och inte blockvitchoklad. Sen kan man öka mängden choklad lite ocks så tror jag den blir lite fastare.

    SvaraRadera