tisdag 11 januari 2011

Millionaire shortbread


Här kommer en kaka som är ungefär som en hemmagjord Twix. Shortbread-botten, kola och överst en chokladtopping. Jag fick i förra veckan massa olika sorters choklad från Genève och använde därför en av de som innehöll mandel/fikon-choklad som topping. Det blev mumma det. 

Och som min kära vän uttryckte det, shortbread är den bästa kakan utanför sverige!

SHORTBREAD
170 grams smör, rumstempererat
1/4 cup (50 gram) strösocker
1/2 tsk vaniljextrakt
1 1/2 cups (210 gram) vetemjöl
1/8 tsk salt

CARAMEL
1 burk sötad kondenserad mjölk som kokas till dulce de leche

CHOKLADTOPPING
170 grams choklad
1 tsk smör


Mixa samma smör och socker fluffigt. Blanda ner mjölet och vaniljen. Tryck sedan ut smeten i en from som är ca 20x20 cm stor. Grädda i ugnen på 175 grader i 20-25 minuter. Ytan ska vara gyllenbrun när det är klart.

Med dulce de lechen finns lite olika alternativ. Det bästa är att koka en bruk med kondenserad mjölk i ca 4 timmar. Alltså burken ska vara oöppnad, pappret ska bort och burken ska hela tiden var täckt med vatten. Gör du detta får du en fin caramel. 

Ett annat alternativ är att hälla ut innehållet i en kastrull och koka det på låg värme under omrörning i 60-90 minuter tills den blir seg och blir caramelfärgad. 

Det sista expressalternativet som jag testade igår och som funkar men inte ger fullt så bra resultat är att köra det i micron. Ha då medelvärme i ca 5 minuter. Ta ut och rör om. Tänk på att ha mjölken i en värmetålig STOR bunke. Sätt sedan in igen i ca 15-20 minuter på medellåg-låg effekt. Öppna och rör om lite då och då. Samma gäller här, kolla efter caramelfärgen.
När caramelen är färdig breds den på i formen över den färdigbakade bottnen.

Smält sedan choklad och smör tillsammans och häll den smälta chokladen ovanpå caramelen. Låt svalna en stund och skär sedan upp till rutor. Låt sedan svalna helt. Ät och NJUT!


1 kommentar:

  1. jag ångrar mig, nästa gång jag hälsar på, kan jag få sådana här då?

    massa kärlek från Frida

    SvaraRadera