onsdag 19 januari 2011

Sable Breton

Igår blev jag bjuden på en utsökt karibisk middag av bl a den här tjejen. Jag drog mitt strå till stacken och bjöd sällskapet på efterrätt. Inspirerad av helgens kurs gjorde jag en sablé breton som är som en luftig mördegskaka. Sablé breton fungerar utmärkt att användas som pajbotten. Eftersom att temat för kvällen var Karibien så spritsade jag på mangocurd och toppade sedan det hela med kiwi och passionsfrukt. Det var strålande gott!

Eftersom recepten jag fick i helgen inte är mina och inte finns tillgängliga för alla på nätet kommer jag inte att lägga ut dem, men jag är säker på att det finns liknande recept på andra sidor eller i böcker. Här finns t ex ett för sablé breton och här ett för en halloncurd (hallonen går då byta mot vilken frukt/bär man vill).

Alltså, bara en enkel krispig botten, en len mangocurd och sen lite färsk frukt på det. GOTT!


Jag, förvånad över att ha lyckats utan Sebastiens guidning


1 kommentar:

  1. Hej Ida, det låter hur gott som helst. Jag ska baka franskt i helgen - längtar dit. Lycka till med nästa franska bakverk.

    SvaraRadera