söndag 4 september 2011

Äppelfest

Eftersom min mamma prackade på mig ett 20-tal äpplen och jag inte ville låta de ruttna bakade jag idag en äppelkaka. I varenda mat/baktidning man köper nu för tiden är det recept på smulpajer och även om det ibland är hysteriskt gott är jag, bara av att läsa om dem, hysteriskt trött på smulpajer (jag kommer ta tillbaka det där när jag själv bakar en om någon vecka). Istället ville jag baka en knäckig äppelkaka. För att maxa den totalt marinerade jag äpplena i smör, socker, vanlij, kardemumma och kanel innan de bakades. Jag hackade också ner vit choklad i smeten och klickade ner caramel i kakan innan den bakades. Här kommer receptet;



Äpplena;
270 gram äpplen (3-4 st), skalade, urkärnade och skivade
3 msk strösocker
1 tsk vanilj
lagom mycket kardemumma
lagom mycket kanel
1 msk smält smör

Blanda allt och låt stå under tiden du förbereder kakan.

Till smeten;
1,5 dl strösocker
1 dl brun farin
150 gram smör, smält
2 ägg
4 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
100 gram vit choklad, grovt hackad

ev 1,5 dl salt caramel

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman smör, socker och ägg snabbt i en bunke. Blanda vetemjöl och bakpulver i en annan. Vänd sedan ner mjölet i äggsmeten. Blanda sist ner chokladen,
Häll smeten i en smörad och mjölad form och klicka ev ner teskedsstora klickar av carmelen. Lägg sedan äpplena ovanpå i något tjusigt mönster och tryck till de något så de verkligen får kontakt med smeten. Baka i ugnen i 40-45 minuter. Servera som den är, med vaniljglass eller med vaniljsås.

 (Nä den är inte bränd, den ska va så. Så det så)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar