måndag 21 maj 2012

"det är ingen jävla tvekan om att sommaren är här"-mackarong

Det är ingen jävla tvekan om att sommaren är här. Så känns det när man äter den här.
Tror ni inte mig? testa själva.

Mackaronger fyllda med syrlig citroncurd och färskajordgubbar. SÅ. SJUKT. GOTT


Mackarongreceptet hittar ni här
 
Citroncurd
75 gram färskpressad citronjuice
Zest från 1 1/2 citron
100 gram smör
150 gram ägg
150 gram syltsocker

Koka upp citron och smör. Vispa samtidigt ägg och socker ljust och fluffigt. citronsmöret kokar, vispa ner det i äggfluffet. Häll blandningen i grytan och värm långsamt samtidigt som du vispar. Koka upp. Låt koka någon minut och ta sedan från plattan. Sila om du är petig med bitar. Häll i en bunke, platsa i kontakt och låt vila några timmar i kylen. Resten tror jag ni kan lista ut själva.


1 kommentar:

  1. Utav ren rädsla av att misslyckas med dessa skit goda bakverk från himmelriket så har jag aldrig bakat egna... Trots att alla recept som detta håller på och knuffa mig över kanten.... Och då, då så ska jag ge mig banne på att lyckas! Skam de som ger sig!:D

    Tack också för en sjukt inspirerande blogg!:D Du gör ett sjukt bra jobb med bilder, bakverk och kunskap!

    SvaraRadera