onsdag 20 oktober 2010

Äppelbakelse

Kakan som påbörjades igår är nu både färdig och uppäten!
Grunden till kakan var en red velvetkaka som jag bakade i en långpanna. Jag ändrade receptet så att istället för 1 msk kakao tillsatte jag 1 tsk kanel, 1 tsk cayennepeppar, 0,5 tsk kardemumma och 0,5 tsk ingefära. Jag bytte också ut den röda färgen mot en orange färg. Mest bara för att, ingen särskild anledning.

Jag tryckte ut cirklar med en pepparkaksform och gjorde små tårtbakelser som ni ser på bilden nedan. Kaksmulorna som blev över stoppade jag i frysen och de får nog bli kakklubbor vid ett senare tillfälle.




(Vaniljkrämen är helt vanlig pulver-vaniljkräm)
Jag täckte sedan bakelserna med smörkrämen jag gjorde igår. För mig som egentligen inte är så pysslig och ganska klumpig var detta ett helvete rent ut sagt. Det blev tusen smulor i frostingen trots att jag tittat på säkert 3 olika youtube-klipp hur man gör för att det inte ska bli det (jag vet-kaknörd). Slutsaten blev att; gör en tårta, inte bakelser. Visst det är himla fint och mysigt med sin egna lilla tårta men så fruktansvärt mycket enklare med en stor tårta.





Ett av problemen med smörkrämen är att jag själv inte gillar smörkräm speciellt mycket så jag försökte använda så lite som möjligt, vilket nog bara gjorde det hela svårare för mig. Eftersom frostingen tog väldigt mycket mer tid än jag räknat med fick jag lite panik med dekorationen så den blev väl halvbra. Men men, bakelserna var i alla fall goda och omtyckta och det är ju viktigast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar