tisdag 19 oktober 2010

Smålänska äpplen


Idag har jag inte bakat någon färdig kaka utan sysslat lite med olika komponenter till en fikadate imorgon. Inspirationen kom från några kilo fina äpplen jag fick levererade till mig från Småland igår.


Det här långpannan har blivit till.


Likså den här äppelkompotten. 
Den görs såhär;
1 kilo äpplen (8-10 stycken)
0,5 dl vatten
0,75 dl strösocker
0,5dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
0,5-1 msk ingefära
1 kanelstång 

1. Skala, kärna ur och klyfta äpplena, och dela i mindre bitar.
2. Lägg äppelbitarna i en kastrull och låt koka upp med attnet. Låt det puttra tillsammans med kanelstången tills äpplena mjuknar.
3. Rör ner socker och ingefära. Koka någon minut ytterligare för att sockret ska smälta.


Jag har också för första gången gjort en italiensk maräng-smörkräm. Det är samma italienska maräng som man använder vid bakning av macarons och jag fick en och en annan aha-upplevelse under vispandet om varför mina macarons bara lyckas 1/3 av gångerna. Så snart får jag börja mala mandel tror jag...

Jag smaksatte min smörkräm med vaniljsocker och kanel och minskade mängden smör något från originalreceptet, de älskar ju smör amerikanarna men det blev lite väl bra för min smak. Bilden ovan är marängen innan smöret hällts i och bilden nedan är på den färdiga smörkrämen.


Titta förbi imorgon så får ni vad hur det färdiga resultatet blir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar