lördag 16 oktober 2010

Paj på en pinne

Cakepop är, som ni nog märkt, något jag tycker om väldigt mycket. Idén att äta kakor från en pinne är ju helt fenomenal. Jag tänkte därför ta detta ett steg längre och testa Luxiares idé och gör pie-pops. Alltså minipajer på en pinne. Kollar man på hennes inlägg verkar de ju supertjusiga och goda, så jag tog chansen!

Jag använde björnbär blandat med majsstärkelse och socker som fyllning.


Häll på lika delar socker och stärkelse tills det ser ut såhär


Kavla ut pajdeg och tryck ut cirklar


Sätt på en pinne på varje och lägg på fyllning (bären behövs mosas lite)


Täck med en cirkel pajdeg till


Tyck till kanterna runt och pensla pajen med äggvita


Baka i mitten av ugnen på 200 grader i 10-15 minuter tills gyllenbruna


Låt vila på plåten en stund innan du plockar upp klubborna






Med tanke på hur fina de är kan man lätt tro att jag gillade experimentet, men nej det här var inget för mig. Jag vet inte om jag använde fel pajdegsrecept men degen blev inte speciellt god och svårarbetad. Det var väldigt svårt att få mycket fyllning utan att degen sprack men ändå tyckte jag det saknades fyllning när jag åt de klara klubborna. Det smakade mest torr deg, tyvärr.
Något bra med klubborna var dock att de har väckt nya idéer så tro inte att jag kommer att överge söta saker på pinnar för detta.  Det kommer mera...

1 kommentar: