tisdag 12 oktober 2010

Morotstårta!


Morotstårta är något jag aldrig bakat innan idag. Morotsmuffins har jag däremot försökt med många gånger men alltid misslyckats. Ingen aning om varför dock. Nu när jag filat lite på mina bakkunskaper tänkte jag att jag skulle försöka på riktigt med en hel tårta.
Tårtan fick härliga Elias som firade sin födelsedag idag!

  • Smör att smörja formarna med+ lite mjöl av mjöla med
  • 7 dl siktat dinkelmjöl
  • 2,5 dl Hasselnötter
  • 450 gram skalade morötter
  • 3 stora ägg, gärna rumstempererade
  • 0,8 dl filmjölk
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4,8 dl strösocker
  • 3,5 dl raps/solrosolja
  • 1 msk färsk riven ingefära
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk kanel

  • 400 g Philadelphia (jag vet att det är ett märke men vill hävda att de är de enda som gör vettig creamcheese för bakverk, så använd den)
  • 170 gram smör rumstempererat (viktigt för annars blir de lätt klumpar i frostingen)
  • skal av 1 apelsin + 1 msk saft
  • 2 msk riven ingefrära
  • Florsocker ca 1 pkt

  1. Rosta hasselnötterna på 200 grader i 5 minuter. Rulla hasselnötterna i händerna efter de svalnat för att bli av med lite av skalet. Smörj och mjöla två runda formar med avtagbar kant. Sänk ugnstemperaturen till 150 grader.
  2. Riv morötterna fint och krama ut vätskan. Mät upp 6 dl rivna morötter. Blanda morötterna, ägg, filmjölk, vaniljsocker, olja, ingefära i en skål. Blanda väl.
  3. I en annan skål, blanda dinkelmjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och kanel. Vänd ner i sen andra smeten men en slickepott. Vänd sist i hasselnötterna
  4. Häll ner smeten jämnt i de två formarna och baka i ugnen i ca 1 timme. Låt svalna.
  5. Gör frostingen;
  6. Mixa philadelphia, apelsin, ingefära och smör.
  7. Häll i florsocker tills du får den konsistensen och smaken du vill ha. Jag använde lite mindre än 1 pkt till den här tårtan.
  8. När kakbottnarna är helt svalnade, skär de horisontalt på mitten så du får 4 tårtbottnar. 
  9. Lägg frosting mellan varje lager och sedan runt. 
  10. Ännu godare blir den om den sen får vila i kylen i några timmar.


 



Det var lite klent med frosting när man bredde på mellan alla lager också så har jag gjort tårtan igen hade jag nog gjort frosting på 100 gram philadelphia till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar