tisdag 5 oktober 2010

Beer-ilicious!

 
Jag tycker väldigt mycket om öl och tycker det är en strålande idé att ha öl i mat. Jag funderade lite och tänkte, borde man inte också kunna ha öl i bakverk? Det finns ju en hel drös med mustiga öl med dessert-aktiga toner så som choklad, kaffe och honung och det borde ju passa. 

Jag hade en till fundering och det var hur jag skulle kunna följa upp mitt 7-sorters-kakor-tema. Jag kan ju inte ignorera det helt nu bara för jag kom på att jag är en GB-copycat. Svaret kom från Claire Thomas, (Personal chef, food stylist and photographer); Ölbrownie. 

Förutom att jag får ett bakverk som inkluderar öl så får jag även kaka nummer två av mina sju sorters kakor. Ska jag krångla in dödssynderna här så skulle jag vilja mena att den här brownien står för avund. För det första är jag avundsjuk för jag inte kommer på såna här recept själv och för det andra borde alla ni som läser vara avundsjuka på att ni inte sitter med kakan i handen just nu. Den är bland det bästa jag någonsin gjort (och smakat).


Ölet jag använde
Beer Brownies

  • 300 gram mörk choklad (minst 70% kakao)
  • 2 msk instant espresso eller starkt bryggkaffe
  • 120 gram smör
  • 4 ägg, rumstempererade
  • 2,4 dl strösocker
  • 2,4 dl farinsocker
  • 0,6 dl osötad kakao, (återigen av BRA kvalitet)
  • 1/4 tsk cayenne-peppar
  • 1/4 tsk kanel
  • 2,4 dl mjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2,4 dl mörk öl (vilken stout eller porter går bra, gärna med dessert-karaktär)
  • 2,4 dl hackad choklad.
  • 2,4 dl valnötter, lätt rostade

Så här blank och fin ska chokladen vara efter den smält samman med smöret och kaffet
  1. Värm ugnen till 175 grader och rosta valnötterna i ugnen i 5 minuter.
  2. Sikta samman vetemjöl, kryddor och kakao.
  3. Smält chokladen, espresso/kaffe och smör över ett vattenbad.
  4. Tillsätt ölet till chokladblandningen och rör samman. Låt svalna.
  5. Vispa ägg och socker tills det blir tjockt och blankt.
  6. Rör på låg hastighet och tillsätt under omrörning chokladblandningen och mjölblandningen. Avsluta med att hälla i vaniljsockret. Rör inte för mycket!
  7. Vänd i chokladen och häll i en smord form (ca 25X35 cm stor).
  8. Toppa med valnötterna.
  9. Baka i ca 35 minuter (stick med sticka för att kontrollera, jag fick ha min inne i 40 minuter)



Ute ur ugnen. Även om smeten inte innehåller något bakpulver blir kakan väldigt luftig. Jag misstänker att bubblorna i ölet har en del i detta. Underbara öl.


Även om man inte tycker om öl kan jag VERKLIGEN rekommendera denna kakan. Det är den godaste brownie jag någonsin ätit och är du svag för choklad kommer du aldrig kunna sluta äta.


Den enda ändringen jag hade gjort till nästa gång var att kanske ha valnötter i smeten också för att ge en annan dimension till konsistensen i kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar