måndag 4 oktober 2010

Kanelbullar




Kanelbullens dag går ju inte att ignorera och det blev bullbak även hemma hos mig. 
Jag körde på ett traditionellt recept från Vår Kokbok men mixtrade lite med fyllningen. Istället för den vanliga fyllningen med smör, socker och kanel mixade jag mandelmassa, smör och socker till en massa som man sedan bara kunde bre på och sedan pudra på kanel efter behag.



Här är några tips för att maxa dina kanelbullar;
- Fyll med mandelmassa- det smakar inte mandelmassa utan blir helt enkelt bara krämigare.
- Snåla inte med fyllningen
- Knåda degen länge- minst 10-15 minuter
- om du gör snäckor- rulla degen löst så den får plats att jäsa och växa i ugnen.
- tryck i dig så många som möjligt när de är varma- det är ju då de är som bäst!




Egentligen gillar jag inte ha formar till bullar eftersom det ofta slutar med att man får äta pappret. Men, just nu har jag överflöd av olika formar och tyckte att det här skulle passa himla bra. Dessutom hade de någon tunn non-stick beläggning på insidan vilket gjorde de ännu bättre.




Tänk på att bullarna växer väldigt mycket både under andra jäsningen men också i ugnen. De får alltså inte vara för stora när de ska stoppas i formen.






Jag rullade mina snäckor för hårt vilket gör att de reser sig ur formen och blir som en spiral upp istället för en virvel nere i formen.



Jag tycker pärlsocker är helt överlägsen topping på kanelbullar och om man ska ha annat tycker jag det alltid ska vara blandat med pärlsocker. Glasyr vore iofs trevligt att testa, men det är ju som flytande pärlsocker. Nästan.



Imorgon blir det andra bullar (pun intended) och bl.a. ingrediensen här nedan kommer att användas. Spännande, spännande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar