fredag 1 oktober 2010

GREED


För några veckor sedan efterfrågade min ena syster att jag skulle baka 7 sorters kakor. Bäst att lyda, tänkte jag och läste på. 7 sorters kakor är egentligen inte 7 specifika kakor utan bara det minsta antal kakor som ett kakfat skulle innehålla för att man inte skulle behöva skämmas på kafferepen på 1800-talet. Här kommer den första av mina sju. 
Dock med en tvist. Jag tänkte att kakor, de ska ju vara syndigt goda. Varför då inte göra mina egna 7 sorters kakor inspirerade av de 7 dödssynderna. När den första kakan skulle väljas kände jag att jag ville ha en brownie eller en chocolate chip cookie eller något chokladigt eller något med fudge och nötter. Girigheten tog helt enkelt över. Som tur var kunde jag skapa en kaka som innehöll allt. Alltså en kaka som smakar som chocolate chip cookie men har konsistensen av en brownie och är smockad med mörk choklad, fudge och paranötter.

Ät om du vågar.

Greed/Girighet/Avaratia

Use This!
6,25 dl Vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
160 gram smör, rumstempererat 
450 gram Farinsocker
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
160 gram hackad choklad
100 gram fudge, hackad i små bitar 
2,4 dl paranötter
(de sista tre går att byta ut till något annat om så önskas)



Do This!
Sikta samman mjöl, bakpulver och salt i en skål.
Rör ihop smör och farinsocker tills helt blandat, använd baksidan av en sked så blandas det enklare.
Tillsätt 1 ägg i taget till smörblandningen och rör noga mellan varje ägg. 
Tillsätt vaniljsocker, fudge, choklad och nötter. Blanda väl.
Blanda i mjölblandningen och rör tills allt är en smet.
Smörj en 33X22 cm stor form och fyll jämnt med smeten. 
Baka i ugnen på 175 grader i 30 minuter. Testa provsticka innan du tar ut kakan. Börjar den bli bränd på toppen men inte är klar- täck med folie.



Närmare?

Ännu närmare?

De-li-cious!!


Av fantastiska wikipedia fick jag även veta att straffet för girighet är att bli kokad i en kittel med olja. Det gjorde mig inte rädd, bara sugen på varma munkar... typiskt tjockis-tänk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar