söndag 17 oktober 2010

Brownieberoende?

Precis som med de här kakorna tänkte jag idag; choklad är ju gott, mango är ju gott, hallon är ju gott. Om man kombinerar alla borde det ju bli gott.

Mmm... mango (och lite hallon)
Eftersom jag inte kunde hitta en kaka som innehöll dessa tre gav jag mig ut på okänd mark och uppfann en alldeles egen kaka. Det blev en chokladkaka som är lite som en brownie med mango, hallon och chocolate chips i.
Lokalt tillverkade Chocolate chips
Jag blandade lite efter hand och slutreceptet blev följande;
170 g smör
100 gram mörk choklad
2,5 dl farinsocker
2-3 msk kakao
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver (häll i samtidigt som mjölet, innan du rört ner mjölet)
1 dl chocolate chips (hackad choklad går såklart lika bra)
2 dl mango, hackad i bitar (jag använde fryst)
0,75 dl hallon

Allt blandades i en kastrull precis i den ordningen som ingredienserna står. Ha kastrullen på en varm platta när du smälter smöret och chokladen men ta sedan av den från plattan och blanda ner allt annat i samma kastrull.


Än så länge kände jag mig ganska säker på min kaka och jag brukar tänka att om smeten smakar bra så kan ju inte kakan smaka illa. 
Gissa om smeten var god?

Megagod smet = megagod kaka?
Nu till nästa steg, i vilken form ska kakan bakas? Ska det vara en långpanna? en pappersform? en cookie? Planen är att frakta kakorna en bit imorgon så jag ville helst ha något som var smidigt att frakta och som också lätt att äta när det väl var dags för det. Den enkla lösningen blev att köra ner smeten i såna här kartongformar för muffins som jag köpte för ett tag sedan.

 


Nu återstod den sista och avgörande delen, ugnen. Jag chansade vilt och satte ugnen på 200 grader (okej, kanske inte så vilt trots allt). In med kakorna och efter femton minuter stampade jag nervöst framför ugnen. Kakorna hade rest sig men såg inte riktigt färdiga ut. För varje minut reste sig kakorna mer och mer och jag började nervöst trycka i mig några överblivna mangobitar. Efter 25 minuter vågade jag plockade ut de ur ugnen. Och det blev faktiskt himla bra. Lite lättare/fluffigare än en "vanlig" brownie i och med bakpulvret men ändå riktigt choklad och fin. Så nu är jag inte bara hemmahobbykonditor utan även receptuppfinnare!









God spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar