måndag 13 juni 2011

Drömmar om drömmar

Idag testade jag experimentera lite med Drömmar som jag tycker är så gott. För att inte krångla till att alldeles gjorde jag en sats vaniljdrömmar som jag sedan delade på tre och smaksatte på olika sätt. Grundreceptet tog jag från sju sorters kakor, (nästan, fast med någon liten ändring)

Vispa 150 gram smör, 1 tsk vaniljpulver och 4,5 dl strösocker fluffigt. Vispa sedan ner 1,5 dl matolja i en tunn stråle. I en ny bunke, blanda 1,5 tsk hjorthornssalt och 5 dl vetemjöl och vänd sedan ner detta i smörsmeten. Klart!, nu är det bara att hälla i den smak du vill. Jag delade min deg i tre.


I den första hade jag i 2/3 msk lavendelblommor. Det var på gränsen till för mycket om man bara tänker på tvålar och doftpåsar när man sniffar lavendelblommor. Tur att jag inte gör det.


Den andra hällde jag 1,25 tsk rosvatten och 1 msk vetemjöl extra i. Det blev en smyg rossmak. Jag var livrädd att överdosera med rosen eftersom det lätt bara smakar parfym då men var nog lite för feg. Nästa gång häller jag nog på lite till. Det guldiga på toppen är bara helt vanligt guldströssel som piffar upp vilken kaka som helst.


I den sista hade jag i 1,5 tsk körsbärskoncentrat. Jag är en artificiell-körsbärssmak-junkie och älskar godis med körsbärssmak alltså tyckte jag också att den här var mumma. Koncentratet hittade jag på Essencefabriken i huvudstaden.

Degen formas sedan till bollar som trycks till lite lätt innan bakning och gräddas sedan på 175 grader i 15-18 minuter.

2 kommentarer:

  1. Vad gott! Jag har länge funderat på att baka något med lavendel. Kul att blanda drömmarna och ha smakgissningstävling :D

    SvaraRadera
  2. Kul, Lavendel är så gott. Men lite knepigt eftersom man inte vill att det ska smaka tvål. Handlar väl om balans helt enkelt :)

    SvaraRadera