måndag 27 juni 2011

Macaron-elände


Av någon anledning kan jag inte få mina macaronger att bli bra just nu. Jag misstänker att det är flera skyldiga i dramat. Till exempel vår gamla elvisp som tappar visparna lite då och då eller kanske termometern som tror att vattnets kokpunkt är runt 85 grader. Dags att byta utrustning.


Planen var iallafall att gör passionfruktsmacarons även om resultatet blev halvbra. 
Jag gjorde iallafall en fyllning som blev supergod så den kan jag gärna dela med mig av;
värm 1 dl vispgrädde ihop med 0,5 dl passionsfruktspuré och 1,5 msk pressad citron. Precis när det börjar koka, flytta de från plattan och rör ner 200 gram mjölkchoklad. Smaka av med mer citron om det behövs. Låt stelna över natten och fyll sedan dina macaronger!
Sen är det ju så att även om JAG tycker de var misslyckade gick de åt som smör i solsken när jag tog med de till jobbet och bjöd på de. Så släng aldrig kakor, det finns inga misslyckade kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar