måndag 6 februari 2012

Vanilj-snobberi


Ni vet väl att det bästa vaniljsockret gör du själv? När jag bakar och lagar mat brukar jag spara vaniljstängerna jag använder. Använder jag de i en till exempel vaniljkräm eller någon gryta sköljer jag av de ordentligt först så de är rena innan jag torkar dem. Har jag däremot bara skrapat ut innehållet är det bara att torka vaniljstängerna direkt. Se till att stängerna är helt torra innan du mixar.



1 vaniljstång
1,5 dl strösocker

Mixa tills det vaniljstången är helt finmixad, lite stora bitar blir det alltid men det mesta ska vara små prickar. Det tar en bra stund. Sila sedan sockret så de stora bitarna försvinner och förvara i en burk med tätslutande lock. Använd sedan precis som vanligt vaniljsocker när du bakar!


Det är ofta mycket fusk med vaniljsocker och det finns flera märken av vaniljsocker inte ens innehåller vanilj. Läs på innehållsförteckningen när du handlar så det verkligen är vanilj i. Tänk på att vanilj är ingen "neutral" smak som saker smakar i grunden, det ska verkligen kännas att det är vanilj i en kaka. För att på riktigt kunna känna den fantastiska kryddan som vanilj är använder jag antingen av mitt eget vaniljsocker eller av vaniljpulver som ni ser på bilden här under. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar