torsdag 16 februari 2012

Syjunta- kärlek nål och tråd


Vilken syjunta vore komplett utan en sån här tårta? Kärlek, nål och tråd
Chokladtårta fylld med hallonsylt, hallon- och vit chokladkräm och täckt med mörk chokladkräm

Chokladtårtsbottnar
1 1/4 cup vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 cups strösocker
3/4 cup kakao
5 ägg, skirade (äggvitorna i en bunke och äggulorna i en annan)
1 cup vatten
1 tsk vaniljsocker

Värm ugnen till 175 grader. Smörj två 20 cm springformar (Har man bara en går det bra att baka en kaka i taget såklart). Sikta samman vetemjöl, bakpulver och salt två gånger. I en ny bunke, rör samman strösocker och kakao. 
Vispa upp äggulorna till ett ljust fluff. Ner i äggulorna, vispa ner vatten och vaniljsocker och socker/kakaoblandningen på medelhastighet. Rör sist i mjölblandningen. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vände ner äggviteskummet i smeten, 1/4 i taget. Häll ner smeten i formarna/formen och baka i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter, tills en provsticka kommer ut torr när du sticker i mitten av kakan.
Ta sedan ut och kakan svalna i formen stående på ett galler.
Dela sedan bottnarna i två delar var. Så du får fyra dela totalt. Jag använde dock bara tre dela till min tårta för jag hade inte fyllning nog till tre lager.

På ena lagret hade jag hallonsylt och på det andra lagret hade jag en hallon och vit chokladkräm. Den gör du såhär; Smält 200 gram vit choklad. Häll 1,5 dl vispgrädde över och rör till du får en jämn smet. Låt stelna i någon timme. Vispa sedan ner 2 dl tinade (avrunna) eller färska hallon. Lätt som en plätt och supergott.



Chokadkrämen runt gjorde jag genom att smält 200 gram 70%choklad och 150 gram 55% choklad. Jag blandade sedan den smälta chokladen med 5 dl vispgrädde och rörde tills jag fick en jämn semt. När man gör på detta sättet stelna krämen ganska fort så gör inte chokladkrämen förens du satt ihop din tårta så du kan hälla över chokladkrämen nästan direkt. 

"Stygnen" är gjorda med royal icing som görs genom att blanda 1,5 cup florsocker med 1 äggvita och 1 msk citronjuice eller 1 msk vatten. Ha ev i lite pastafärg och blanda ordentligt. Tänk på att spritsa ut direkt, den stelnar ganska snabbt.

1 kommentar: