söndag 12 februari 2012

Popover - frukostdessert


Månadens sötsak hos sötasaker är just nu att baka något på ämnet frukost. Humhumhum. Jag har tänkt så det knakar. Jag ville inte göra något för icke-kaklikt, men samtidigt vill man ju inte trycka något supersött till frukost. Det här är ju trots allt en bakblogg. Ett bröd känns alldeles för förutsägbart men så hittade jag popovers! Popovers är en pannkaksliknande "kaka" som bakas i muffinsformar och äts varma direkt från ugnen. Vi avslutade vår söndagsfrukost med att äta 12 stycken var. Nam! 

Mini - popovers! 
(blir 24 stycken, lagom till en minimuffins plåt)
1 cup mjölk
2 stora ägg
1 cup vetemjöl
1/2 tsk salt
Smör till att smörja minimuffinsplåten

Smörj en minimuffinsplåt noga med smör. Sätt ugnen på 200 grader. I en skål, blanda vetemjöl och salt. I en kastrull, vispa samman mjölk och ägg och värm på svag värme till 30 C, dvs strax över rumstemperatur. Häll långsamt och vispa samtidigt ner vätskan i mjölet för att undvika klumpar. Vispa inte längre än du behöver när det är blandat. Sätt in minimuffinsplåten 2 min i ugnen så den blir lite uppvärmd.
Fyll minimuffinsplåten till 2/3 och baka i ugnen i 10 minuter. Efter 10 minuter, sänk värmen till 175 grader och baka ytterligare 10 minuter.
Vill du baka lite större i en vanlig muffinsplåt så dubblar du först receptet och bakar de sedan dubbla tiden i ugnen, alltså 20+20 minuter. 


Smakar lite som en krispigare, fastare pannkaka. Vi åt de både som de var, varma direkt från ugnen, eller med sylt och smör.


Vanliga ingredienser man oftast har hemma och perfekt lagom ansträngande för att orka göra de på en söndagsmorgon. Perfekt frukostförhöjare!

 Söndagsmorgonen bjöd också på vinterns första snö i Malmö.

2 kommentarer:

  1. Annorlunda och spännande! Och 12 st var, haha, respekt!!

    SvaraRadera
  2. Hade jag inte varit tvungen att dela med mig hade det nog t o m blivit några fler..:)

    SvaraRadera