tisdag 23 november 2010

Saffran och vit choklad

Och så misslyckas jag lite...
Kaxigt tänkte jag fixa några cakepops tills imorgon såhär klockan 23 på kvällen. Jag tänkte mixa två favoritsmaker, vit choklad och saffran.
Missöde nr 1; Kakan jag köpt var på tok för saftig (oljig) och gick inte göra cakepops på. Hägges saffranskaka är ingen hit att göra cakepops på.


Missöde nr 2; När jag skulle smälta chokladen i micron bildades det klumpar i den en gång smälta chokladen. Vad beror detta på? Är det för man bränner den? Men klumparna smakar precis som vanligt, bara det att de vägrar försvinna.


Men jag ger inte upp i första taget och plockade därför bort klubbpinnarna och gjorde skrovliga kakbollar istället. Dessutom strödde jag på friskt med färgat socker. 


Kanske inte fina nog att bjuda kungen på men definitivt goda nog för att slippa hamna i soptunnan!


6 kommentarer:

  1. Nu värmde nog chokladen för länge, då blir den gryning och klumpig,lät gjotr, allrahelst på vit choklad men huvudsaken är att de smakar gott :-)

    SvaraRadera
  2. Chokladen har dragit i sig vattenånga i micron och det går absolut inte, då blir det så. :)

    SvaraRadera
  3. Så lösningen är att göra det i vattenbad?

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag blev nyfiken på ditt färgade socker, har du gjort det själv? Hur i så fall? Ska göra julgodis i helgen och det vore häftigt med lite rolig garnering :) Mvh // Lotta

    SvaraRadera
  5. Det är jättenekelt. Bara lägg socker i en plastpåse och droppa i karamellfärg och rör runt. Klart!

    SvaraRadera
  6. ett tips när du får chokladen trögflytande så använd lite cocosfett i chokladen,så kommer du märka att du kommer få perfeka cake pops,inga klumpar här inte.

    SvaraRadera