måndag 15 november 2010

whoop-whoop



Äntligen pumpasäsong (eller en bit in i säsongen) och det innebär att jag äntligen kan få baka pumpa-whoopie-pies! Pumpa är en av de populäraste whoopie-smakerna i USA så då vill jag såklart testbaka den, om bara för att se what all the fuss is about. 
I de Amerikanska recepten använder de pumpapuré som man köper i konserver. Jag har aldrig sett detta i Sverige så jag tog en pumpa och bakade den i ugnen på 150 grader i ca 1,5 timme tills den blev mjuk. Sedan skrapade jag ur pumpaköttet och mixade det till en puré. Superenkelt men lite tidskrävande. Receptet på mina whoopies hittade jag hos Martha Stewart. Tänk på att det behövs en hel del pumpa. Jag använde en butternut pumpa och det blev 1,5 cup puré, alltså hälften vad som är till hela receptet.


PUMPKIN WHOOPIE COOKIES
  • 3 cups Vetemjöl
  • 1 tsksalt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 msk malen kanel
  • 1 msk malen ingefära
  • 1 msk malen nejlika
  • 1 cups hårt packat farinsocker
  • 1 cup matolja
  • 3 cups pumpapuré
  • 2 stora ägg
  • 1 tsk vaniljextrakt

    CREAM-CHEESE FYLLNING
    • 3 cups florsocker
    • 1/2 cup mjukt smör
    • 225 gram cream cheese
    • 1 tsk vaniljextrakt

    Gör så här

    1. Sätt ugnen på 175 grader. 
    2. I en stor skål, blanda mjöl, salt, bakpulver, bikarbonat, kanel, ingefära, nejlika.
    3. I en annan skål, rör samman olja och farinsocker.  Tillsätt pumpa puré och rör tills väl blandat. Tillsätt ägg och vaniljsocker och rör igen tills allt är blandat.
    4. Rör ner mjölblandningen. 
    5. Spritsa eller klicka ut smeten på bakplåtspapper. Baka i ugnen till kakorna precis spricker på toppen. testa med tandpetare om de är färdigbakade.
       Tar ca 15 minuter. Låt svalna
    6. Förbered fyllningen: Sikta ner florsocker i en skål. Vispa smör mjukt och fluffigt. Tillsätt cream cheese och vispa samman. Vispa sist i florsocker tills det blir en slät blandning.  
    7. Sen är det bara att komponera ihop. Två kakor med lite fylllning mellan. Låt  vila i kylen i 30 minuter innan servering. Sen ät! Mmm.....  

      Jag tycker mina whoopies blev himla goda. En perfekt höst-kaka. Med kanel, ingefära och nejlika är det svårt att inte dra paralleller till morotskaka och mjuk pepparkaka. Fast inte mig emot i och för sig...


        Inga kommentarer:

        Skicka en kommentar