söndag 29 januari 2012

Ananaspaj


När jag var liten var min mammas ananaspaj en av mina favoritdesserter. Jag brukade stå bredvid när hon och gjorde den och sno åt mig nypor av den söta pajdegen. Igår testade jag för första gången att baka min egen och det var fortfarande lika gott. En klassiker helt enkelt.

Pajdeg
150 gram smör
3 dl vetemjöl
1 dl ströcoker
1tsk bakpulver

Fyllning
3 dl avrunnen krossad ananas
2 dl creme fraiche
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl strösocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Nyp ihop de torra ingredienserna med smöret tills det blir en deg. Tryck ut degen i en pajform. 
Blanda samman krossad ananas, vaniljsocker, strösocker och creme fraiche. Häll smeten i pajformen och baka i ugnen i 30 minuter. Grädda den inte för länge. Låt den sen stå till sig ett tag efter du tagit ut den ur ugnen. Och sen ät! Fantastiskt gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar