söndag 15 januari 2012

Mango-, lime- och vit choklad-kaka


Eftersom solen skiner i Malmö behövde jag en kaka till en fika i solen på kolonilotten. Och vad är soligare än mangos? (bilder från promenaden till lotten hittar du hos Elsa)

Mango-, lime- och vit choklad-kaka
300g vetemjöl
2½ tsk bakpulver
180g smör, rumstempererat
250g florsocker
1½ tsk limezest
4 ägg
200ml naturell yoghurt
1 stor mango, skuren i bitar
75g vit choklad grovhackad

Värm ugnen till 170 grader och smörj en ring-form (ca 26 cm i diameter).
Sikta samman bakpulver och vetemjöl. Vispa samman smör, socker och limezest tills det blir fluffigt, ljust och krämigt. Tillsätt 1 ägg i taget till smörsmeten. blanda väl mellan varje ägg. Vänd sedan ner mjölet, och varva med yoghurten i två omgångar. Vänd sist ner mangon och chokladen. Häll ner i formen och jämna till ytan.
Baka i ca 50 min, eller tills provstickan kommer ut ren. LÅT SVALNA innan du vänder på formen och försöker få ut kakan ur formen. 


Tyvärr hade jag väldigt ont om tid och gjorde misstaget att vända på min kaka innan den hade svalnat. Gör inte det för då blir det såhär. 


Kakan var supergod men jag förlorade ju en tredjedel av kakan i formen. Så vänta, även om du är sugen.

1 kommentar:

  1. Åhåå! Det där har jag också råkat ut för! Men då var inte ens kakan färdig i mitten, så all smet i mitten rann ut! Det var bara att "lappa ihop" kakan igen och stoppa in i ugnen! Blev min kaka fin: nej. Smakade den gott: ja. :P Och det är ju det viktigaste :P

    SvaraRadera