onsdag 11 januari 2012

Munkpaj. Eller Pajmunk


Ni som avgett något nyårslöfte om att bli nyttigare/banta eller dyligt kan sluta läsa nu (eller var beredd att bryta det). Ni andra, välkomna till en något hrm... fettig kaka.
Min storsyster flyttade till New York för några månader sedan och sa till mig då att munkar var the big thing over there och att jag måste baka munkar. Bättre sent än aldrig. Nu kanske inte det här är riktiga munkar men de ser i alla fall likadana ut. 
Varsågod; friterad glaserad pajmunk. Eller munkpaj. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Pajdeg
1 1/4 cups vetemjöl
1 msk strösocker
1/2 tsk salt
115 g smör
3 msk iskallt vatten

Mixa samman allt i en matberedare i ordningen ingredienserna står.
Knåda snabbt samman till en deg och låt vila i kylen i minst en timme. Den kan göras upp till två dygn innan och förvaras i kylen.
Under tiden kan du göra de här två superenkla fyllningarna som jag använde;

Fyllningar
Hallon
1,5 dl hallonsylt
3 msk florsocker
1/2 tsk kardemumma
1,5 dl hallon

Mosa samman allt med en gaffel. Klart.

Jordnötssmör
40 g smör rumstempererat
175 g jordnötssmör rumstempererat
1/2 dl flockersocker
50 g mörk choklad grovt hackad

Mosa smöret och jordnötssmöret till en smet. Blanda sen i florsockret och sist chokladen. Klart.


Ta sen ut din deg ur kylen och kavla ut den och skär ut långa remsor. De ska vara ungefär 5 cm breda men längden går att variera beroende på hur stor du vill att munken ska vara. Testa dig fram.
Längs långsidan, lägg en stäng av fyllning på varje remsa. Lämna ett område utan fyllning i början och i slutet av remsan.
Vik nu över degen över fyllningen (längs långsidan) så att man får en lång fylld tunnel av pajdeg med fyllning.
Forma längan till en cirkel och se till att knipa ihop ändarna ordentligt ("limma" med varmt vatten).


Fritera sedan i fritös eller i olja i en kastrull tills de är gyllenbruna. Låt rinna av på papper. Glasera sedan med valfri smak. Jag hade använde choklad på de enda och hallon på de andra. Sen är det bara att njuta av så många du kan trycka i dig innan illamåendet kommer.


Jag gjorde några blommor också genom att stansa ut blommor i pajdegen, lägga fyllning på en pajblomma och täcka med en likadan pajblomma. Sen är det bara att trycka till på kanterna och stoppa ner i fritösen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar