tisdag 24 januari 2012

Ingefära- och Wasabi-cupcakes


Jag har aldrig varit så jätteexalterad över cupcakes utan tycker det är en ganska tråkig kaka. Detta tror jag dock beror på att det alltid är samma smaker som förekommer överallt. Men det kan man ju alltid ändra på. 

Här kommer en Japan-inspirerad cupcake; ingefära och vanilj cupcake med vit choklad och wasabi-frosting.

Vanilj och ingefära cupcake
(blir 20 st)
1 cup (225 grams) strösocker
1 vaniljstång
1 3/4 cups (175 grams) cake flour
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/4 cup (57 grams) smör, rumstempererat
2 stora ägg
1/3 cup (75 grams) gräddfil
1/4 cup (60 ml) matolja
1 tsk vaniljpulver
2/3 cup (160 ml) mjölk (den fetaste)
1 tsk malen ingefära
1/2 dl hackad inlagd ingefära

Värm ugnen till 175 C
I en liten skål, blanda strösocker och fröna från vaniljstången.
Använd baksidan av en sked och tryck så att vaniljfröna blandas med sockret.
I en ny skål, blanda cake flour, bakpulver, bikarbonat, malen ingefära och salt.
Tillsätt vanilj-strösockret och blanda väl.
Tillsätt smör och mixa tills du får en smulig blandning.
Blanda ägg, gräddfil, olja och vaniljpulver i en skål och vispa samman.
Tillsätt äggmixen till mjölet och rör tills det är precis blandat.
Häll sakta i mjölk och ingefära. Smeten ska vara ganska lös nu.
Fyll cupcakeformar till 1/2a.
Baka i 14 minuter och testa sen om de är klara.
När de är klara, ta genast bort cupcakesen från cupcakesplåten och ställ på ett gallet för att svalna eller på bänken.  


Frosting
150 gram cream cheese, rumstempererad
60 gram smör, rumstempererat
150 g vit chokla, smält
1/2 tsk vaniljpulver
2,25 dl florsocker
ca 1 msk wasabi

Vispa samman cream cheese och smör. Blanda sedan ner smält vit choklad. Vispa sedan ner socker och vaniljpulver. Smaka av med wasabi. Låt stå i kylen ca 1 timme så blir den fastare.


Spritsa eller skeda frostingen på de svala cupcakesen och strössla på lite rostade sesamfrön. Faktiskt inte alls så tokigt. Jag tog med mina på Japansk middag.


(För er som fortfarande inte tror att det är någon skillnad på cupcakes och muffins förutom att det är frosting på en cupcake kan jag rekommendera att baka den här och känna skillnaden själva. På själva kakan alltså.)


2 kommentarer:

  1. Kom upp till Uppsala och hälsa på och baka kakor till oss! du är fantastisk ju.

    puss
    Frida

    SvaraRadera
  2. Åh, gulle du! Jag lovar jag kommer i vår! Och då ska jag baka massa kakor åt er! jag är ju skyldig Lina en hel del för headern!

    SvaraRadera