söndag 22 januari 2012

Chocolate-peanutbutter-hihat-mini-cupcakes


De här är helt enkelt så awesome det kan bli. Och som Stina nyss sa, - det godaste jag någonsin ätit.

Cupcake (ger 55-60 st minicupcakes) 
1 1/2 cup vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 cup kakao
1 1/2 cup strösocker
3/4 cup jordnötssmör
2 stora ägg
1/2 cup matolja eller jordnötsolja
3/4 cup mjölk
1/2 tsk vaniljpulver
1 cup chocolate chips

I en mellanstor skål, blanda mjöl, bikarbonat och kakao.
I en annan skål, mixa socker, jordnötssmör och ägg tills det är väl blandat.
Blanda olja, mjölk och vanilj ner i de blöta ingredienserna.
Vänd försiktigt ner mjölblandingen och vänd sedan ner chokladen tills allt är väl blandat.
Fyll formar till 3/4 och baka i ugnen på 175 grader i ca 10 minuter. 


Frosting
1 cup smör, rumstempererat
2 cups jordnötssmör
3 cups florsocker
2-3 msk mjölk

Vispa samman jordnötssmör och smör. Vispa sedan ner florsocker och sist i med mjölk tills det blir en bra konsistens.


När cupcaksen svalnat, spritsa på frostingen och ställ in kakorna i frysen i 20-30 minuter. Smält undertiden choklad i ett vattenbad. För att cupcaksen skulle gå att doppa hällde jag sedan över chokladen i en djupare men smalare skål. Doppa sedan toppen av din cupcake och låt de stelna. YumYumYum!


En nöjd Stina fick provsmaka och slicka skålar. Och ta med sig cupcakes hem.

Man kan använda vilken choklad man vill. Är man känslig för för söta saker skulle jag välja en mörk choklad. Jag använde wiltons candy melts som är vit med fina små färgprickar i. Det syns litå dåligt på bilderna men det är som ett färgglatt strössel i. Supertjusigt.

5 kommentarer:

  1. såg verkligen supergott ut :)

    SvaraRadera
  2. Hej Ida! Här kommer det en bloggaward till dig från mig!

    http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/2012/01/blogg-award.html

    SvaraRadera
  3. Hej! här kollat in bloggen lite då o då och nu kände jag bara att jag måste skriva och berätta att du har inspirerat mig till att baka igen :) och dessutom, jag provade denna recept och OMG, SÅ GOTT det var! alla som smakade dem blev helt frälsta! så nu ska jag baka lite mer! kul blogg och roliga/braiga recept! tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah sa kul! Det ar ju precis det som ar meningen med bloggen! Baka pa och ha det fint!

      Radera