onsdag 20 juni 2012

En platt Funfettitårta med flädermousse

Ibland fastnar jag i samma bakmönster och just nu vill jag gärna att alla mina tårtor består av 10 lager kaka och är minst en halvmeter höga. Typ. Då är det tur att man lugnar ner sig lite genom att slumpen gör att man tillverkar såna här platta men fantastiska tårtor.
Min vän Sofia fyllde år och bjöd in mig att grilla lite med henne för att fira detta. Hon frågade även om jag ville ta med mig något sött. Jag fick göra vad jag ville men eftersom tanken vara att åka ut till kolonilotten så skulle det helt vara något lättfraktat, alltså inte en halvmeter hög tårta.
Efter lite klurande kom jag ihåg en väldigt tjusig rulltårta jag sett för längesedan och bestämde mig för att göra något liknande. För er som inte orkar klicka på länken är det en rulltårta med ritade fina blommor på. Det är en speciell smet man kan använda så att man kan måla ett mönster på utsidan av rulltårtan.

Pate à sigarett
15 g smör, rumstemperatur
15 g florsocker
15 g äggvita
15 g vetemjöl special
karamellfärg

Lägg ett bakplåtspapper i bakform
Vispa smör med florsocker till krämigt.
Rör ner äggen och vänd ner mjölet i smeten.
Tillsätt eventuellt karamellfärg.
Fyll en spritpåse och spritsa valfrit mönster på ett bakplåtspapper, låt stelna i kylen i en timme innan du häller på rulltårtesmeten.

Rulltårta
4 st ägg
160 g strösocker
10 g SP (spongecake stabliser finns hos strössel och annat)
133 g cake mjöl
4 g bakpulver
½ tsk salt
70 g mjölk
40 g smör
½ tsk vanilj pulver (V-sell)

Varm ung till 170 grader
Smält smör och låt det svalna
Sikta samman mjöl och bakpulver.
I  en stor skål, blanda alla ingredienser (salt, socker, ägg, mjölk,SP och mjöl ) vispa med elvisp i låg speed 1 minuter sen byt till hög speed 12 minuter tills smeten är mycket fluffig . Sänk sen till låg speed igen och häll i smält smör 1 msk i taget tills det är slut och fortsätt vispa i 2 minuter. Byt sen till högt speed och vispa 20 sekunder.
Skrapa på kanten av skålen och vänd ihop smeten och häll smeten i bakplåt som har målat med Pate à sigarett.

Grädda i ca 10-12 minuter och stjälp upp tårtan på bakplåtspapper.
Dra bort pappret som kakan gräddats på, rulla ihop och låt svalna en stund.
Bred på fyllningen och rulla ihop.

Flädermousse
4 äggulor
1 dl koncentrerad flädersaft
25 g florsocker (0,5 dl)
2 gelatinblad, generöst blötlagda
3 dl vispgrädde

Blanda äggulor och flädersaft i en kastrull. Värm sedan blandningen försiktigt under omrörning. Tillsätt blötlagda gelatinblad och rör så att de löses upp. Låt sedan blandningen svalna till rumstemperatur. Vispa grädden (fluffig men inte för fast). Vänd försiktigt ned grädden i flädersmeten.

Glad i hågen skrev jag snirkligt  och fint med paté a sigarette men tji fick jag. Vad jag inte tänkte på är att när man bakar rulltårtan blir ju texten spegelvänd. Ajaj. Istället blandade jag ihop en bottnen till och bombaderade den med funfettiströssel. Så istället för att göra två rulltårtor lade jag helt enkelt rulltårtan med den spegelvända texten nederst, smetade på flädermousse och skivade över färska jordgubbar och la sedan på den färglada funfettibotten. Succén var ett faktum!



2 kommentarer:

  1. Super tuff tårta!

    / Jen (http://littledessert.se)

    SvaraRadera
  2. Ville bara tacka för din informerande kommentar hos mig!:D Jag som alltid har sett Kitchen Aid som super hushållsasistenten..!;)

    SvaraRadera