tisdag 12 juni 2012

Testtårta som festtårta


I sommar ska jag göra en bröllopstårta åt det allra finaste paret så därför har jag börjat testa lite olika kombinationer till deras tårta. När en väns mor skulle ha födelsedagskalas fick jag ett lysande tillfälle att testa den senaste idén; choklad- och rödvinsbottnar, mörk chokladmousse med hela björnbär, hallon- och jordgubbscurd, chokladganache och sist en glansig chokladglasyr. Behöver jag säga att de var MYCKET nöjda?

 





Choklad- och Rödvinsbottnen
2 cup strösocker
1 3/4 cup vetemjöl
3/4 cup kakao
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
1 cup filmjölk
1 msk vit vinäger
1 cup rödvin
1/2 cup matolja
2 tsk vaniljsocker

Värm ugnen till 175 grader, Smöra oct mjöla 2 stycken 20 cm former.  
I en skål, sikta samman socker, kakao, bakpulver, bikarbonat, salt, vaniljsocker, vetemjöl. Rör sedan ner ägg, filmjölk, vinäger, vin och olja. Blanda samman allt. Fördela smeten jämnt i formarna. Baka i ugnen i 30-40 minuter. Låt svalna helt. Kakbottnarna kan förberedas innan och frysas ner i förväg.

Här finns recept på; Chokladmousse

Hallon och jordgubbscurd
5 dl Hallon och jordgubbar
4 dl syltsocker
2 ägg
75 gram smör
Koka upp bären och låt de koka mjuka. Mixa de och passera de genom en sil. Häll tillbaka purén i en kastrull och blanda med ägg och socker. Koka upp under omrörning och låt koka tills det tjocknar. Ta av från plattan och rör ner smöret. Plasta och låt svalna i kylen ca 6
timmar innan du använder den.

Snabb Chokladganache
125 g mjölkchoklad (40%)
200 mörk choklad (70%)
375 gram vispgrädde

Smält chokladen till 50 grader. Häll sedan över grädden och rör tills du får en jämn smet. Använd inom 1 timme. Använd till att frosta kakan runt om.

 

Chokladglasyr
100 gram mörk choklad

2 msk vispgrädde

4 msk florsocker

4-5 msk varmt vatten
När tårtan står till sig lite i kylen, gör glasyren. Smält choklad och grädde över ett vattenbad. Rör tills det blir en jämn smet. Rör sedan ner florsockret. Rör sedan ner 1 msk vatten i taget tills önskad konsistens uppnås. Låt sedan glasyren svalna till rumstemperatur och häll den sedan över tårtan. 

Jag satte ihop min tårta såhär, nerifrån och upp; Bottnen-halloncurd-bottnen-chokladmousse+björnbär-bottnen-halloncurd-bottnen. Sen täcktes det hela med chokladganache och jag hällde sist på chokladglasyr. Dekorationerna är gjorde i sockerpasta och vit choklad. 
 

5 kommentarer:

  1. Den var fantastiskt god!

    SvaraRadera
  2. Jösses, så god den såg ut! Häftiga dekorationer också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag håller på att experimentera lite inför bröllopstårtan jag ska göra. Dock var det ett litet helvete att jobba med den sockerpastan jag använde så kommer definitivt testa en annan sort nästa gång....

      Radera
  3. Verkar gott och så, men garneringen ser ut som kikärtor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja när du säger det så. Tur att jag gillar kikärtor.

      Radera