torsdag 28 juni 2012

Fläder- och jordgubbssaft



Här i Malmö är flädersäsongen nästa överblommad och jag är lite sent ute. Inte nog med att många buskar blommat över,  de buskarna där jag skulle plocka mina blommor drabbats av galet mycket bladlöss vilket gjorde att det var lite svårt att få tag i blommor. Har ni samma problem som mig kan man istället för vanlig flädersaft göra den här varianten med jordgubbar och behöver då inte lika många blommor. Sen att den är fantastiskt god skadar ju inte.

Fläder- och jordgubbssaft
3 L Svenska jordgubbar
4 citroner (helst ekologiska)
30 fläderblommsklasar
3 L vatten
3 kg Strösocker
45 g citronsyra

Snoppa och skiva jordgubbarna. Skrubba och skiva citronerna. Klipp av stora stammar från fläderklasarna och ta bort eventuella fripassagerare. Varva jordgubbar, fläder och citron i en 10L-hink. 
Koka upp vattnet och lös sockret i vattnet. Rör sen ner citronsyran. Häll sedan det varma sockerlaget över jordgubbarna, flädern och citronerna. Täck med plast. Låt svalna i rumstemperatur. Låt sedan stå svalt i 3 dygn. Sila allt igenom en duk. Jag som inte har en saftsil brukar lägga en tunn kökshandduk i ett durkslag och det fungera fint. Tappa upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i frysen.

Min står nu i kylskåpet och drar, så fler bilder kommer när den är färdig!

1 kommentar: