måndag 12 december 2011

Dubbel chokladkaka på julmarknad

 Bilden är lånad från britandelsa

I helgen stod jag på mittmöllans julmarknad och krängde kakor. Här ovan ser ni en glimt av mitt bord som jag delade med en härlig vän. Nu dags att presentera kakorna. Först ut ; dubbel chokladkaka!
Den här kakan gjorde jag för ungefär ett år sedan och kallade den då vid namnet den fått av Martha Stewart, chocolate crackles. Denna gången bytte jag namnet till ett svenskt (choklad-sprick-kaka låter ju sådär) och kallar den nu för dubbel chokladkaka, helt enkelt för det både är smält choklad och kakao i.

225 gram Mörk choklad
1 1/4 cup vetemjöl
1/2 cup kakao
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
115 gram smör
1 1/3 cup brun farin
2 stora eko ägg
1/4 tsk vaniljpulver
1/3 cup mjölk
ca 2,5 dl florsocker

  1. Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad. Låt den sedan svalna. Sikta samman vetemjöl, kakao, bakpulver och salt.
  2. Mixa smör och socker fluffigt. Tillsätt sedan ägg och vanilj. Vispa tills det är väl blandat. Blanda sedan ner de smälta chokladen. Vispa sedan, på låg hastighet, ned de torra ingredienserna och mjölken om vart annat. Dela upp degen i 4 delar och plasta in den och låt den stelna i kylen i ca 2 timmar.
  3. Ta ut degen ur kylen och rulla varje del till en korv som är ca 2,5 cm i diameter. Plasta in de och låt vila ytterligare i kylen. Använd florsocker för att undvika att degen fastnar på bordet. 
  4. Ta ut rullarna ur kylen och knip av små bollar från rullarna. Bollarna rullas sedan i florsocker och läggs på bakplåtspapper. Baka på 175 grader i 12-15 minuter, tills de flutit ut och sockret har spruckit. Låt sedan svalna på ett galler. 
 Precis som vanligt är det Elsa med den vackra handstilen som gjort alla mina skyltar

1 kommentar: