måndag 19 december 2011

Cupcakepops med choklad och dulce de leche

Cupcakepops är ju ganska ut-tjatat bland bakbloggar men för "normala" människor är det fortfarande en sensationell nyhet (nåja, nästan i alla fall...). Därför fixade jag ihop några till denna helgens julmarknad. Gullegulligt värre, tyckte folkmassan och köpte allihop!


Smula (mixa) ner valfri favorit chokladkaka och blanda med dulce de leche, den ska ha ungefär samma konsistens som trolldeg. (Dulce de leche får ni som vanligt genom att koka en burk kondenserad mjölk i 3,5 timme. Alltså koka burken, och den måste vara täckt med vatten hela tiden). Forma till bollar. Kyl i 20-30 minuter. Forma sedan till cupcakes genom att runda en botten och göra en lite spetsigare top. Jag fuskade och använde my little cupcake pop form för att göra mina. Blev superkladdigt och fult i början men efter degen var kyld och jag penslat formen med lite matolja gick det lätt som en plätt.

Kyl de färdigformade kakorna ytterligare 20 minuter. Doppa sedan fötterna på dina små cupcakes i mörk choklad. Tryck i en klubbpinne och ställ upp och ner i en äggkartong (det blir lite för ostabilt att ställa på en plan yta) och låt chokladen stelna. När chokladen stelnat, doppa toppen på kakan i valfri färgad choklad.  Jag använde mig utav rosa candy melts men vit choklad som man färgar med chokladfärger går såklart också bra. Sen är det bara att dekorera med non-stops, strössel, socker eller annat godis innan det stelnar. 


Dulce de leche i cakepops gjorde på chokladkakor är typ det godast som finns. Jag lovar. Testa!

2 kommentarer: