torsdag 22 december 2011

Saffranschouquetter fyllda med vit chokladmousse


Ni andra kanske har hunnit tröttna på saffran men inte jag. Mina vetebrödskills är ju dock inget att skryta med så lussebullsbak håller jag mig borta från.  Däremot har jag arma starka nog att veva ihop en pâte a chou deg och ett bra öga för när en sådan har rätt konsistens.
Receptet kommer från Sebastien Boudet och beskrivs bäst av honom själv i den här videon;


Jag gjorde en halva receptet och fick då ca 30 st chouquetter. Till det behövs;

125 gram smör
125 gram vatten
2,5 gram socker
2,5 gram salt
0,25 gram saffran

150 gram siktat vetemjöl

5-6 ägg beroende på storlek


Instruktionerna finns som sagt i videon men jag har ju lagt till saffran och den stötte jag tillsammans med sockret och hade i den i mjölkblandningen från början. 

För att göra detta till en maxad julfika nöjde jag mig inte här. Saffran och vit choklad är ju som bekant en bra kombination så därför fyllde jag mina chouquetter med vit choklad mousse. 

150 gram vit choklad
3 äggulor
4,5 dl vispgrädde

Alla ingredienser ska vara rumstempererade. Smält vit choklad över ett vattenbad. Var försiktig att det inte blir för varmt, då bränns chokladen och den blir "smulig".  Vispa grädden tills den inte är för hård. Detta är ett ganska luddigt uttryck men kör på känsla. Lite mer än lättvispad men fortfarande långt ifrån smör ska den kännas. Rör sedan ner äggulorna i chokladen och blanda sedan ner allt i grädden. Låt stå i kylen tills det stelnat. Att föredra är att göra denna dagen innan chouquetterna. När moussen är klar och chouquetterna kalla är det bara att göra ett litet hål i botten av chouquetterna med en spritstyll och spritsa in chokladmousse tills det tar stop. Det förvaras sedan bäst i kylen och äts godast inom ett dygn. 


En ganska söt men väldigt god blandning som garanterat kommer bli gjord igen. 

Smaka! 1, 2, 3 , 4 stycken...

1 kommentar:

  1. Kul att du lagt upp ett receptindex! Var tvungen att rota fram nåt sött i frysen innan jag började läsa bara ;) Men nu har jag hittat massor av nya bakprojekt här!

    SvaraRadera