tisdag 20 december 2011

Knäck-paraplyn

Efter ha sett knäckklubbor hos sötasaker tyckte jag att jag fick världens bästa idé! Söta små knäckklubbor som ser ut som paraplyer. Hur gulligt är inte det? Ser ni inte det framför er? Ungefär såhär alltså;


Fast inte riktigt. Man kan säga att jag hade lite problem med mina knäckklubbor. För det första hatar jag processen när man ska hälla upp sin färdigkokta knäck. Jag tyckte jag var smart och hällde den i en tillbringare. Trots det rann allt ut på en gång och formarna föll åt alla håll.


Jag lyckades i alla fall få till några lyckade paraplyer. Problemet var bara att jag kokade min knäck till 125 grader. En alldeles lagom temperatur om man inte ska göra hängande paraplyklubbor. Det visade sig att i rumstemperatur var den färdiga smeten blev på tok för lös. Försöker du dig på det här skulle jag nog öka tempen 15 grader. Knäckreceptet tog jag från sötasaker och är följande;

1 dl farinsocker
1dl strösocker
2 dl sirap
2dl vispgrädde

Blanda allt i en kastrull och koka till önskad temperatur. Kulprov funkar också om man inte har en termometer. När knäcken uppnått rätt temperatur, blanda ner ca 1 dl hackade mandlar och försök sedan ha tålamod att pricka de minismå formarna. Förvaras i kyl eller frys.

Vackert så länge det varade. Som ni ser är de redan lite på glid här och fick 10 minuter senare fick vi ta av de från bordet...

Inte för vi blev så ledsna för det. Personalfika tror jag det kallas.


De tre nöjda i (gangster-)personalen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar