onsdag 11 april 2012

Billys cookies, Babycakes cupcakes och Rispudding från Rice to Riches



Sista dagen i New York hade vi egentligen inte planerat in att besöka något nytt café, men vi råkade visst stöta på en del ställen ändå. 
Första stället vi gick förbi var Billys Bakery. Eftersom vi precis kommit in till Manhattan och inte var sugna på att släpa runt på cupcakes hela dagen köpte vi 3 stycken cookies med oss; Butterscotch, Jordnötssmör och Havre/Russin. När cookiesen fikades lite senare på en bänk i West Village fick vi alla en varsin favorit och även om det inte var några superlativ som flög ur munnen på oss så fick cookiesen helt klart tummen upp. (extra tummen upp för den normala storleken istället för de gigantiska cookies som ofta förekommer här i the big apple)






Efter att ha strosat några timmar och bland annat inhandlat en ny vinge till min Kitchen Aid kom jag på att jag ännu inte hade besökt Baby Cakes! Som tur var befann vi oss ganska nära så vi gick dit och köpte med oss tre olika cupcakes hem. Jag som har en bakbok hemma från stället och byggt upp höga förväntningar blev ganska besviken. Inte alls lite gulligt och mysigt där inne som jag hade trott efter sett bilder. Och kakutbudet var inget som upphetsade mig överdrivet heller. Jag ville helst undvika skriva det här men cupcaksen var ok med tanke på att de är veganska, glutenfria och sockerfria. Men inte så goda att jag kommer sakna de.




Efter Baby Cakes skulle vi egentligen bara hem, men så råkade vi gå förbi Rice to Riches. Stället säljer rispudding i ca 20 stycken olika smaker och dessutom toppings om man vill ha det. Eftersom idén är så kul var vi (läs jag) tvungna att gå in och köpa med oss några smaker. Efter att ha testat en handfull smaker bestämde vi oss för smakerna it takes two to peach mango och take me home tiramisu. Båda var supergoda. Jag tror man dock måste gilla själva grejen med rispudding för att tycka om det, men jag som är ett stort fan av ris á la malta hamnade i rispuddingshimlen. Att tänka på är att  portionerna är ganska generösa, vi var fyra stycken som mättades av två av deras portioner. Men gott var det, så himla himla gott, speciellt när den äts på en solig takterass. 








Det här blev sista kakstoppet i New York, nu är vi hemma i Sverige igen och håller på att packa upp alla tusen baksaker jag köpt med mig hem. 


(foto av Syrran och Alex)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar