söndag 15 april 2012

Chokladsuffle-surprise


Sent igår kväll fick jag för mig att jag ville göra chokladsufflé för första gången. 
Jag letade efter ett recept som passade ingredienserna jag hade hemma eftersom jag inte orkade gå och handla men hittade inget. Jaja tänkte jag, då får jag väl hitta på ett.

Badbakeday chokladsuffle-surprise
0,5 dl matlagningsgrädde
140 gram 60% mörk choklad
10 gram vahlrona kakao
6 msk strösocker
3 äggulor
4 äggvitor
0,5 dl peanutbutter chips

smör och socker till smörjning av formen.

sätt ugnen på 200 grader. Smörj en 1,2 L suffléform (alt 4-5 st små) med smör och sockra kanterna. 
Smält choklad med grädden över ett vattenbad. Häll över chokladen till en ny bunke. Rör sedan ner 3 msk strösocker och äggulorna. Vispa upp äggvitorna till ett skum. Häll ner 3 msk strösocker och vispa till en glansig maräng. Vänd sedan försiktigt ner marängen i chokladen. Häll ungefär hälften av smeten i formen. strössla sedan peanutbutter chips jämnt över och häll på resten av smeten. Grädda i ugnen i ca 30 minuter.






Den såg rätt fin ut måste jag säga. Ett problem bara. Jag har aldrig ätit chokladsufflé så jag vet inte exakt hur den ska smaka. Oops...
Att jag bakade den för kort tid  (23 minuter) är utan tvekan men förutom det tror jag att jag lyckades ganska bra. Hur som helst ska jag snarast hitta ett ställe med chokladsufflé och sedan försöka igen.

4 kommentarer: